35 visiteur(s) et 0 membre(s) en ligne.
  Cr├ęer un compte Utilisateur

Utilisateurs

Bonjour, Anonyme
Pseudo :
Mot de Passe:
PerduInscription

Membre(s):
Aujourd'hui : 0
Hier : 0
Total : 2184

Actuellement :
Visiteur(s) : 35
Membre(s) : 0
Total :35

Administration

Derniers Visiteurs

lalem : 04h20:21
murat_erpuyan : 04h46:08
minorSinan : 07h03:33
SelimIII : 2 jours
cengiz-han : 5 jours

N├ętiquette du forum

Les commentaires sont sous la responsabilit├ę de ceux qui les ont post├ęs dans le forum. Tout propos diffamatoires et injurieux ne sera tol├ęr├ę dans ces forums.

Forums d'A TA TURQUIE :: Voir le sujet - "Vous avez dit Taner Ak├žam" !
Forums d'A TA TURQUIE Index du Forum Forums d'A TA TURQUIE
Pour un ├ęchange interculturel

FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs    

"Vous avez dit Taner Ak├žam" !
Aller Ó la page 1, 2  Suivante

Poster un nouveau sujet   RÚpondre au sujet    Forums d'A TA TURQUIE Index du Forum » La vie sociale, ├ęconomique & politique en Turquie mais aussi en France
Voir le sujet prÚcÚdent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:22    Sujet du message: "Vous avez dit Taner Ak├žam" ! RÚpondre en citant

Pour une meilleure coh├ęrence je d├ęplace ici les critiques sur Taner Ak├žam
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privÚ
administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:23    Sujet du message: RÚpondre en citant

Cuneytbelmondo a Úcrit:

Vous avez dit Taner Ak├žam?
Voyons un peu les arguments...

20 janvier 2012
Taner Ak├žam: ┬ź la n├ęgation du g├ęnocide est une industrie ┬╗

Taner Ak├žam, sociologue et historien turc, professeur au centre d'Etudes de l'Holocauste et des g├ęnocides ├á l'Universit├ę Clarke (Massachussets) aux Etats-Unis. Il est l'un des tous premiers, si ce n'est le premier en Turquie, ├á avoir abord├ę frontalement la question du g├ęnocide de 1915. Auteur d'"Un acte honteux : Le g├ęnocide arm├ęnien et la question de la responsabilit├ę turque" qui lui a valu de nombreuses menaces en Turquie.

Que pensez-vous de l'initiative de la France et de la proposition de loi pour la p├ęnalisation de la n├ęgation des g├ęnocides en g├ęn├ęral et du g├ęnocide arm├ęnien en particulier?

Comme le dit lÔÇÖexpression, il nÔÇÖy a pas de mauvaise publicit├ę. M├¬me si ├á court terme, la loi fran├žaise a ├ęt├ę re├žue de mani├Ęre tr├Ęs n├ęgative en Turquie, je crois quÔÇÖ├á long terme, les effets seront positifs. A lÔÇÖint├ęrieur de ses propres fronti├Ęres, la Turquie peut essayer de continuer ├á interdire et ├á museler la v├ęrit├ę, mais internationalement, il y aura des rappels continus (comme cette loi fran├žaise) ├á un probl├Ęme que la Turquie doit affronter et en d├ęfinitive, r├ęsoudre.

M├¬me si l'on s'oppose ├á cette initiative l├ęgislative, cela montre que la Turquie ne peut pas fuir la question en sÔÇÖenfon├žant la t├¬te dans le sable. Pour cette raison, l'initiative fran├žaise ne peut pas ├¬tre consid├ęr├ęe comme une simple ┬źloi┬╗ au sens technique du terme pour la France. Pour le meilleur ou pour le pire, elle est devenue partie int├ęgrante de la campagne internationale pour la reconnaissance du g├ęnocide arm├ęnien.

L'hyst├ęrie de la Turquie, la col├Ęre et les sautes dÔÇÖhumeur vont passer et quelques-uns des ├ęv├ęnements n├ęgatifs qui ont eu lieu seront vite oubli├ęs. Ce qui restera cÔÇÖest la r├ęalit├ę lourde d'un grave probl├Ęme non r├ęsolu. Un tel r├ęsultat, jÔÇÖesp├Ęre, renforcera la position de ces intellectuels qui affirment que la confrontation de la m├ęmoire historique est fortement li├ęe ├á la cr├ęation d'une soci├ęt├ę d├ęmocratique en Turquie.
Ind├ępendamment des objectifs ultimes ou des intentions de la France, la soci├ęt├ę turque et ses classes ├ęduqu├ęes sont une nouvelle fois averties de la n├ęcessit├ę de r├ęsoudre cette question fondamentale. Certains peuvent objecter que ┬źcela devrait se passer d'une autre fa├žon┬╗, mais si vous ne parvenez pas ├á r├ęsoudre vos probl├Ęmes vous-m├¬me, quelqu'un d'autre vous imposera souvent une solution. C'est comme cela que cela marche dans ce monde.

Est-ce efficace?

Chacun doit r├ęaliser ce fait : au sujet de 1915, la Turquie a suivi une politique d'amn├ęsie d├ęlib├ęr├ęe et de tactiques dilatoires. La Turquie a balay├ę la question sous le tapis, lÔÇÖa enterr├ęe et pr├ętendu qu'elle n'existait pas, tout cela dans l'espoir que tout le monde aurait la m├ęmoire courte et que tout serait oubli├ę. C'est ce qu'ils ont fait pendant environ une centaine d'ann├ęes. Chaque ann├ęe, apr├Ęs le 24 avril, le commentaire, dans la plupart des quotidiens est en gros : "Ouf, nous avons ├ęchapp├ę ├á cela une ann├ęe de plus ┬╗. Avec 2015 approchant, la tactique est la m├¬me. Ils savent que le sujet va ├¬tre soulev├ę, surtout ├á l'├ętranger, et tout est fait pour arriver jusqu'en 2015 avec le moins de d├ęg├óts possibles. C'est pourquoi il y a tant de col├Ęre envers la loi fran├žaise. La Turquie est furieuse quÔÇÖon lui rafra├«chisse la m├ęmoire. Une telle m├ęmoire est un fant├┤me qui les hante depuis des d├ęcennies.

Je traite du sujet du g├ęnocide arm├ęnien depuis de nombreuses ann├ęes maintenant, mais chez d'autres intellectuels turcs, j'ai toujours senti un certain manque d'int├ęr├¬t. Comme si pour eux, le sujet avait toujours sembl├ę un peu irr├ęel, inauthentique, et impos├ę de l'ext├ęrieur? Mes coll├Ęgues internationaux parlent de mon ┬źcourage┬╗ de poursuivre ce combat en d├ępit des ┬źmenaces et des dangers" . En v├ęrit├ę, cela n'a jamais vraiment ├ęt├ę mon probl├Ęme. Mon plus grand d├ęfi ├ętait la solitude. J'ai ainsi d├╗, ├á un moment difficile essayer d'expliquer la signification de 1915 m├¬me ├á mes plus proches amis en Turquie. Ce fut un moment difficile. En 1997, j'ai ├ęcrit un essai intitul├ę ┬źSe promener comme un l├ępreux dans mon propre pays." Voil├á comment je me sentais, comme un l├ępreux, un paria. Ce n'├ętait pas une question de ┬źpeur┬╗ ni de ┬źcourage┬╗. Ce qui me g├¬nait le plus ├ętait leur indiff├ęrence, leur manque d'int├ęr├¬t, l'ali├ęnation et la solitude que je sentais.

La mort de Hrant Dink a-t-elle sorti la question de cet isolement?

Chaque fois que je quittais la Turquie, mon vol d├ęcollait normalement vers 5 heures du matin, et je restais debout toute la nuit ├á parler avec Hrant. Chacun de ces conversations tournait autour de notre solitude. Nous estimions que personne ne semblait vraiment int├ęress├ę. ┬źComment convaincre nos amis et nos connaissances, pour qu'ils voient ├á quel point ce sujet est important ?" L'un des plus grands d├ęfis de Hrant a ├ęt├ę son isolement. ├Ç la fin cela a ├ęt├ę un facteur contribuant ├á son assassinat.

La mort de Hrant a ├ęt├ę un tournant; Les intellectuels turcs ont montr├ę plus d'int├ęr├¬t pour les ├ęv├ęnements de 1915. Nous avons commenc├ę ├á comprendre que 1915 a encore plus ├á voir avec aujourd'hui qu'avec le pass├ę. Progressivement, le lien entre la construction de la d├ęmocratie et les droits humains, d'une part, la m├ęmoire et la confrontation avec l'histoire, de l'autre, est devenue plus clair et plus acceptable ├á travers un large sillon de la soci├ęt├ę turque.
L'activisme civil d├ęmocratique qui est n├ę apr├Ęs la mort de Hrant a jou├ę un r├┤le important dans ce changement. Cependant, cette opposition ├ęmergente manque encore de force. Je crois que nous avons encore besoin de beaucoup plus de pression externe. C'est l├á que la loi fran├žaise entre en jeu.

Je me souviens d'un incident le 4 ou 5 Janvier, 2007. Le bureau du procureur ├á Sisli, dans le but de mettre la pression sur la d├ęfense de Hrant [ndlr: Hrant Dink ├ętait poursuivi par la justice pour insulte ├á l'identit├ę turque au titre de l'article 301], m'avait pris pour cible d'une enqu├¬te en raison d'un article dans lequel j'avais utilis├ę le mot ┬źg├ęnocide┬╗. Apr├Ęs avoir donn├ę ma d├ęposition au procureur, je me suis dirig├ę vers le bureaux d'Agos. Hrant et moi discutions. Comme auparavant, il critiquait les initiatives de la France [ndlr: en 2006, l'Assembl├ęe nationale avait vot├ę un texte p├ęnalisant la n├ęgation du g├ęnocide arm├ęnien].
┬źArr├¬te, Hrant┬╗, lui ai-je dit. "Si la France n'avait pas pris cette initiative, personne ne serait ici ├á tenir un micro sous ta bouche. Il ne faut pas oublier ┬╗, ajoutai-je, "la seule raison pour laquelle les gens savent qui tu es c'est parce que la France maintient ce travail l├ęgislatif. Si les gens hors du pays ne faisaient pas ├ža que, tu aurais beaucoup de mal ├á trouver quelqu'un pour t'├ęcouter. "

- "Tu as raison," admit-il. "Les seuls moments o├╣ on se souvient, c'est quand il y a une pression ext├ęrieure." C'est quelque chose dont l'Occident doit prendre conscience. Il n'est tout simplement pas possible de modifier la position de la Turquie sur 1915 en se fondant uniquement sur l'opposition d├ęmocratique interne. Les militants turcs de la soci├ęt├ę d├ęmocratique et civile ne poss├Ędent pas cette force. L'assassinat de Hrant Dink est la preuve de cette faiblesse. Aujourd'hui, il y a un mouvement civil d'activistes authentiques: "Les Amis de Hrant┬╗ qui a gagn├ę un important soutien du public en Turquie, et pourtant les vrais assassins de Hrant errent toujours librement dans le pays.

Quelle est l'ampleur de la politique de d├ęni de l'Etat turc?

Les pays qui tol├Ęrent et permettent cette politique de n├ęgation de la Turquie, pour leur b├ęn├ęfice ├ęconomique, politique et strat├ęgique doivent comprendre une chose. Le n├ęgationnisme est une structure. Pour comprendre pourquoi la Turquie continue de nier ce qui s'est pass├ę en 1915, vous devez la comparer avec le r├ęgime raciste d'Afrique du Sud. Les institutions, le syst├Ęme et la mentalit├ę de l'Apartheid ont ├ęt├ę ├ętablis sur les diff├ęrences raciales. La n├ęgation du g├ęnocide est similaire. En niant ce qui s'est pass├ę en 1915, la Turquie reproduit les institutions, les relations sociales, et la mentalit├ę qui a abouti ├á 1915. La n├ęgation du g├ęnocide va au-del├á de la d├ęfense d'un ancien r├ęgime dont les institutions et la mentalit├ę ont abouti ├á un g├ęnocide dans le pass├ę. Le d├ęni alimente ├ęgalement une politique d'agression continue, tant ├á l'int├ęrieur qu'├á l'ext├ęrieur de la Turquie, contre toute personne qui s'oppose ├á la mentalit├ę des n├ęgationnistes.
C'est pourquoi les v├ęritables meurtriers de Hrant Dink sont toujours en fuite. C'est pourquoi des attaques sont organis├ęes contre les Arm├ęniens et leurs monuments en Europe. C'est pourquoi aux Etats-Unis, des campagnes de haine et d'hostilit├ę sont organis├ęes contre moi et d'autres intellectuels.

Cela devrait ├¬tre clair pour tout le monde: En Turquie, la n├ęgation du g├ęnocide est une industrie. C'est aussi une politique d'Etat de premi├Ęre importance. Le Conseil de s├ęcurit├ę nationale, la plus haute autorit├ę institutionnelle turque, a cr├ę├ę en 2001 un ┬źComit├ę de coordination pour la lutte contre les all├ęgations sans fondement du g├ęnocide." Tous les minist├Ęres importants, y compris les forces arm├ęes, sont repr├ęsent├ęs dans ce comit├ę, qui est pr├ęsid├ę par le vice Premier ministre. Je le r├ęp├Ęte : nier le g├ęnocide est l'une des plus importantes politiques nationales de l'Etat turc. Vous devez r├ęaliser que vous n'├¬tes pas simplement confront├ę ├á un simple ┬źd├ęni┬╗ : vous ├¬tes face ├á ┬źr├ęgime n├ęgationniste ┬╗.
Tant que la Turquie continue cette politique ├ętatique de n├ęgation du g├ęnocide ├á travers ses institutions et par sa mentalit├ę, Ankara sera sensible ├á la pression ext├ęrieure. En fait cette pression doit ├¬tre augment├ęe.

Quelles pressions?Jusqu'o├╣ peuvent-elles aller?

Si l'Occident est s├ęrieux au sujet de la d├ęmocratie au Moyen-Orient, il ne peut pas construire la d├ęmocratie en soutenant un r├ęgime n├ęgationniste. Cela permet ├á la Turquie de tomber dans l'arrogance, d'intimider et de menacer d'autres pays. Cela doit cesser. La Turquie ne renoncera pas ├á sa politique de n├ęgation, sans pression ext├ęrieure. Le d├ęni historique est probablement la principale pierre d'achoppement ├á la paix et la d├ęmocratie au Moyen-Orient. Pourquoi les chr├ętiens, les Kurdes et les Arabes en Syrie, au Liban et en Irak se sentent-ils intimid├ęs par la Turquie? Pourquoi ne souhaitent-ils pas l'intervention de la Turquie pour soutenir la d├ęmocratie et les droits de l'homme? Parce qu'ils voient, dans le r├ęgime n├ęgationniste d'aujourd'hui, la mentalit├ę des Unionistes et les crimes commis contre eux dans le pass├ę.

Le r├ęgime sud-africain ne s'est pas effondr├ę sous lÔÇÖeffet de la seule pression interne. Le soutien de l'opinion publique internationale a ├ęt├ę ├ęgalement tr├Ęs important. Tant que l'Occident permet ├á la Turquie de poursuivre sa politique n├ęgationniste, la n├ęgation du g├ęnocide va se poursuivre.

Nous sommes confront├ęs ├á l'├ęnorme probl├Ęme de savoir comment emp├¬cher les meurtres de masse et les g├ęnocides dans la communaut├ę mondiale d'aujourd'hui. Dans cet objectif, l'espace pour la n├ęgation d'un g├ęnocide dans l'ar├Ęne internationale doit ├¬tre r├ęduit et finalement ├ęlimin├ę. La politique de n├ęgation de la Turquie devrait ├¬tre reconsid├ęr├ęe dans cette perspective de pr├ęvention des g├ęnocides dans le monde global.

Les opposants r├ętorqueront que la pression externe n'est pas motiv├ęe par un d├ęsir d'apporter la d├ęmocratie en Turquie. Ils diront que l'Occident exerce une pression afin de limiter la puissance de la Turquie. Y a-t-il un grain de v├ęrit├ę dans cette perspective? Oui bien s├╗r. Mais le rem├Ęde est simple: ne laissez pas les autres vous limiter. Si vous ne voulez pas que vos fautes soient utilis├ęes contre vous, corrigez-les. Faites votre devoir. Aucun pays n'a jamais ├ęt├ę bless├ę par la d├ęmocratie ou le respect des droits de l'homme.

Dans les ann├ęes 1980 le r├ęgime militaire de la Turquie a ├ęt├ę soutenue pour la m├¬me raison et des milliers de personnes ont ├ęt├ę tu├ęes, tortur├ęes ou jet├ęes en prison. Les g├ęn├ęraux turcs ├ętaient comme les enfants g├ót├ęs de l'Occident, qui pouvaient tuer ├á leur guise. Ils ha├»ssaient toute sorte de pression, ne voulait pas d'une ┬źing├ęrence dans leurs affaires int├ęrieures." Le m├¬me jeu se r├ęp├Ęte avec le d├ęni de l'histoire."

Nous devons nous demander comment cette pression ext├ęrieure va permettre une relation saine et positive avec le processus de d├ęmocratisation interne. Le plus gros probl├Ęme maintenant est l'incompatibilit├ę et le manque d'harmonie. Des canaux de communication doivent ├¬tre cr├ę├ęs entre la Turquie, l'opposition d├ęmocratique et le monde au-del├á de ses fronti├Ęres. Le vrai dialogue n'a pas encore ├ęt├ę ├ętabli entre des groupes d'activistes internes et externes qui doivent s'unir pour changer ce r├ęgime n├ęgationniste. En observant la France, je peux dire que ce que nous avons ici un v├ęritable dialogue de sourds.
Je ne peux pas dire si l'indiff├ęrence montr├ęe par la France envers l'opposition d├ęmocratique en Turquie explique cela. Mais la tendance nationaliste des intellectuels turcs a certainement jou├ę un r├┤le dans ce dialogue futile entre deux parties qui ne parviennent pas ├á s'entendre. Une tr├Ęs forte majorit├ę d'intellectuels turcs consid├Ęre toujours toute initiative ├ętrang├Ęre avec beaucoup de suspicion. Cette attitude est si naturelle pour eux, que malheureusement, ils ne se rendent pas compte qu'elle jaillit d'un puits de tendances nationalistes.

Dans le monde globalement connect├ę d'aujourd'hui, le concept m├¬me de ┬źexterne┬╗ et ┬źinterne┬╗ est tr├Ęs contestable. Nous devons cr├ęer une conscience globale des g├ęnocides et de leur pr├ęvention, sans faire ces distinctions. La lutte contre le d├ęni du g├ęnocide est une question de d├ęmocratie mondiale et de droits humains. La reconnaissance est une question pertinente pour l'ensemble de l'humanit├ę.

Comment percevez-vous les diff├ęrentes initiatives civiles?

L'opposition interne en Turquie devrait ├¬tre prise plus au s├ęrieux. Un groupe de personnes m├Ęne une lutte honorable qui m├ęrite vraiment plus de respect. Bien que la mort de Hrant Dink ait ├ęt├ę un tournant, ils ne re├žoivent toujours pas assez de soutien international.

M├¬me si, en d├ęfinitive, le projet de loi en France appara├«t comme le produit d'int├ęr├¬ts divergents, j'aurais souhait├ę que ceux qui travaillent pour cette loi interrogent les militants turcs sur le terrain, pour savoir ce qu'ils pensaient d'une telle initiative. Je voudrais voir cela comme un point de d├ępart pour le dialogue. Ce canal de communication n'a pas ├ęt├ę ouvert et devrait ├¬tre construit d├Ęs que possible.
L'une des principales raisons ├á cela, c'est le manque total d'int├ęr├¬t hors de la Turquie, notamment par la diaspora arm├ęnienne, pour la d├ęmocratisation croissante de la Turquie.
Le dialogue entre la soci├ęt├ę civile en Turquie et la lutte mondiale pour "la reconnaissance du g├ęnocide" est un besoin urgent. Une raison pour laquelle elle n'a pas encore ├ęt├ę initi├ęe: les pr├ęjug├ęs ethno-religieux mutuels, vieux de plusieurs d├ęcennies. Aussi, la soci├ęt├ę civile turque n'a pas encore r├ęalis├ę l'importance de la reconnaissance du g├ęnocide dans sa propre lutte pour la d├ęmocratie. Tandis que les activistes turcs per├žoivent les demandes internationales pour la reconnaissance du g├ęnocide comme des obstacles ├á leur propre agenda, une grande partie de la diaspora ne parvient pas ├á appr├ęcier le lien fort entre la reconnaissance du g├ęnocide et la construction de la d├ęmocratie en Turquie. Ils ont tendance ├á minimiser et sous-estimer ce processus.

Comment rapprocher la soci├ęt├ę civile turque de la diaspora arm├ęnienne?

En v├ęrit├ę, la question va au-del├á des perceptions mutuelles malveillantes ou bienveillantes.
La reconnaissance du g├ęnocide, par essence, est une question de justice, pas de libert├ę d'expression ou de libert├ę de pens├ęe. Une soci├ęt├ę d├ęmocratique et libre, comme la France ou les Etats-Unis, peut aussi avoir des injustices historiques non r├ęsolues, par exemple l'Alg├ęrie ou les "Native Americans".

La soci├ęt├ę civile turque croit encore que ses propres probl├Ęmes sont dus ├á des restrictions ├á la libert├ę de pens├ęe. D'autres objectifs, tels que la justice et la confrontation avec l'histoire, sont rejet├ęs comme un luxe inabordable ou report├ę ├á un futur imaginaire. D'o├╣ la r├ęaction n├ęgative aux demandes de v├ęrit├ę et de justice. Tel est le dilemme qui doit ├¬tre surmont├ę. La justice et la confrontation avec l'histoire ne peuvent ├¬tre atteints que par la cr├ęation d'une soci├ęt├ę libre et d├ęmocratique.
La campagne pour "la v├ęrit├ę et la justice" et le mouvement pour la ┬źlibert├ę et d├ęmocratie┬╗ ne sont pas mutuellement exclusifs, ils ne devraient pas conduire ├á l'affrontement. Bien au contraire, ils sont, et doivent ├¬tre, des objectifs ins├ęparables. Les revendications de la diaspora et de la soci├ęt├ę turque doivent ├¬tre r├ęunis.

http://istanbul.blog.lemonde.fr/2012/01/20/taner-akcam-la-negation-du-genocide-est-une-industrie/

administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:25    Sujet du message: RÚpondre en citant

KralAuriverde a Úcrit:

murat_erpuyan a Úcrit:

Il manque qd m├¬me Taner Ak├žam !

Tiens puisqu'on parle de lui, j'aimerais partager avec vous ici, un document exceptionnel qui parle de ses m├ęthodes contestables. C'est un peu long mais, je suis s├╗r que ├ža va en int├ęresser plus d'un, surtout notre ami C├╝neytbelmondo.

UTANÇ VERİCİ BİR EYLEM
ERMAN ├×AH─░N
Giri┼č
Ermeni Meselesini ele alan bu kitap, yazar─▒n 1999 y─▒l─▒nda ÔÇť─░nsan Haklar─▒ ve Ermeni SorunuÔÇŁ1 ba┼čl─▒─č─▒ ile T├╝rk├že yay─▒nlanm─▒┼č eserinin g├Âzden ge├žirilmi┼č ─░ngilizce ├ževirisidir. Kitap ├Âzellikle yurt d─▒┼č─▒nda bir├žok yazar ve ara┼čt─▒rmac─▒ taraf─▒ndan be─čeni ve memnuniyetle kar┼č─▒lanm─▒┼č, ayr─▒ca 2007 Minnesota Kitap ├ľd├╝l├╝'ne de lay─▒k g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r. ├ço─ču zaman ÔÇťErmeni Soyk─▒r─▒m─▒ÔÇŁn─▒ kabul eden ilk T├╝rk bilim adam─▒ olarak onurland─▒r─▒lan sosyolog Taner Ak├žam, kitab─▒n─▒n ├Âns├Âz├╝nde ÔÇťsiyasi merkezde planlama olmadanÔÇŁ eylemlerin bu boyutta ger├žekle┼čmesinin imk├óns─▒z oldu─čunu ileri s├╝rmektedir (s.7).
Kitab─▒n farkl─▒ bak─▒┼č a├ž─▒lar─▒n─▒ ortaya koymas─▒ ve ├žok boyutlu bir tart─▒┼čma zemini haz─▒rlanmas─▒na katk─▒da bulunmas─▒ bak─▒m─▒ndan memnuniyet verici olarak kar┼č─▒lanmas─▒ gerekirse de, yazar─▒n ele ald─▒─č─▒ konuya ne derecede bilimsel katk─▒da bulundu─ču tart─▒┼č─▒lmal─▒d─▒r. Ciddi olarak revize edilmi┼č olmas─▒na kar┼č─▒n, eserdeki hatalar ve ├želi┼čkiler zinciri ├žal─▒┼čmay─▒ lekelemekte ve Ermeni ara┼čt─▒rmac─▒ Vahakn N. DadrianÔÇÖ─▒n ├Ânceki bulgu ve iddialar─▒n─▒n etkisi Ak├žamÔÇÖ─▒n eseri boyunca kendini g├Âstermektedir. Ayr─▒ca yazar─▒n kulland─▒─č─▒ kimi kaynaklar─▒ yeterince iyi kavrayamamas─▒, bunlar─▒ eksik ve hatal─▒ kullanmas─▒, eseri daha da sorunlu hale getirmektedir. Bu bak─▒mdan eserin katk─▒s─▒n─▒n s─▒n─▒rl─▒ oldu─ču g├Âr├╝lmektedir.
Kitap ├╝├ž ana k─▒s─▒mdan olu┼čmakta; birinci k─▒s─▒m Osmanl─▒ DevletiÔÇÖni ve gayri-M├╝slim tebaay─▒, ─░ttihat ve Terakki Cemiyeti d├Ânemini ve T├╝rk milliyet├žili─čini ele almaktad─▒r. ─░kinci k─▒s─▒mda yazar, ÔÇťsoyk─▒r─▒mÔÇŁ olarak adland─▒rd─▒─č─▒ tehcir karar─▒na giden olaylar zincirini ve bunun akabinde neler oldu─čunu incelemektedir. ├ť├ž├╝nc├╝ k─▒s─▒m ise 1915- 1916 olaylar─▒ s─▒ras─▒nda i┼členmi┼č su├žlara dair y├╝r├╝t├╝len soru┼čturma ve yarg─▒lanmalara ayr─▒lm─▒┼čt─▒r.
Yazar 1894ÔÇô1896 olaylar─▒n─▒ i┼člerken Ermeni devrimci gruplar─▒ taraf─▒ndan ger├žekle┼čtirilen ve M├╝sl├╝manlar─▒n Ermenilere sald─▒rmalar─▒nda ├Ânemli bir etken olan Ermeni provokasyonlar─▒ndan bahsetmemektedir. Daha sonra farkl─▒ bir konuyu tart─▒┼čt─▒─č─▒ bir b├Âl├╝mde buna dair tek bir ├Ârnek vermekteyse de (s.63), yazar─▒n buradaki amac─▒ bu t├╝r k─▒┼čk─▒rtmalar─▒n olaylar─▒n ak─▒┼č─▒n─▒ nas─▒l etkiledi─čini belirtmek de─čil, T├╝rk tarih yaz─▒m─▒n─▒n bu konuyu nas─▒l ele ald─▒─č─▒na dikkat ├žekmektir.
Ak├žam eserin 59. sayfas─▒nda Te┼čkilat-─▒ MahsusaÔÇÖn─▒n ÔÇťErmeni Soyk─▒r─▒m─▒ÔÇŁn─▒n ger├žekle┼čtirilmesinde do─črudan rol oynad─▒─č─▒n─▒ ileri s├╝rmekte ve bu iddiay─▒ kitap boyunca
1

administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:31    Sujet du message: RÚpondre en citant

KralAuriverde a Úcrit:

s─▒k├ža tekrar etmektedir. Ne var ki bu iddian─▒n ge├žerlili─či konusunda ciddi itirazlar mevcuttur.2 Ayr─▒ca, Te┼čkilat-─▒ MahsusaÔÇÖn─▒n yap─▒s─▒n─▒ ve hedeflerini ele al─▒rken (s.96ÔÇô97), Ak├žam, E┼čref Ku┼č├žuba┼č─▒ÔÇÖna ait olan bir ifadeyi yanl─▒┼čl─▒kla Cemal KutayÔÇÖa atfetmektedir.3
Yazar, M├╝sl├╝man muhacirlerin etkisini i┼člerken de geli┼čig├╝zel ve hatal─▒ bilgiler vermeye devam etmektedir. Yazara g├Âre ÔÇť1878ÔÇô1904 y─▒llar─▒ aras─▒nda, sadece Ermenilerin yo─čun olarak ya┼čad─▒klar─▒ b├Âlgelere 850.000 muhacir yerle┼čtirilmi┼čtirÔÇŁ (s.87). Oysa konu ├╝zerine birincil belgelere dayanarak haz─▒rlanm─▒┼č ├žal─▒┼čma bu muhacirlerin b├╝y├╝k ├žo─čunlu─čunun Do─ču Anadolu d─▒┼č─▒ndaki vilayetlere isk├ón edildi─čini g├Âstermektedir.4 Ayr─▒ca muhacirlerin ├Ânemli say─▒larda isk├ón edildi─či Ayd─▒n, H├╝davendigar [Bursa], Edirne gibi Bat─▒ vilayetleri Ermenilerin yo─čun olarak ya┼čad─▒─č─▒ b├Âlgeler olarak tan─▒mlanamazlar.
Yazar─▒n Osmanl─▒ÔÇÖn─▒n Birinci D├╝nya Sava┼č─▒ÔÇÖna giri┼či ve bununla hedefledikleri ├╝zerine yapt─▒─č─▒ de─čerlendirmeler de olduk├ža basite indirgenmi┼č bir ├žer├ževede ele al─▒nm─▒┼č olduklar─▒ i├žin sorunlu durmaktad─▒r. Ak├žamÔÇÖa g├Âre ÔÇť─░ttihat├ž─▒lar sava┼ča girmek i├žin ├žok yo─čun ├žaba harcam─▒┼člard─▒rÔÇŁ (s.112). Asl─▒nda ─░ttihat├ž─▒lar sava┼ča girmekten ziyade Almanya ile ittifak kurmaya ├žaba harcam─▒┼člard─▒r. Bu ittifak sayesinde imparatorlu─ču i├žinde bulundu─ču siyasi tecritten kurtarmay─▒ hedeflemi┼čler, ayn─▒ zamanda silahl─▒ eylem i├žin Alman bask─▒s─▒na yenik d├╝┼čmeden ├Ânce sava┼ča fiilen girmeyi de m├╝mk├╝n oldu─čunca ertelemeye ├žal─▒┼čm─▒┼člard─▒r. Osmanl─▒ÔÇÖn─▒n sava┼ča giri┼čini ele alan bilimsel bir ├žal─▒┼čman─▒n yazar─▒ olan Mustafa AksakalÔÇÖ─▒n da belirtti─či gibi ÔÇťOsmanl─▒ liderleri ya tamamen sava┼č─▒n d─▒┼č─▒nda kalmay─▒ ya da sava┼ča ancak son safhalar─▒nda girmeyi umuyorlard─▒, fakat Almanya ile kurduklar─▒ ittifak─▒ korumak i├žin de ayn─▒ derecede duyarl─▒yd─▒lar.ÔÇŁ5 Ak├žam ayr─▒ca sava┼ča girerek ─░ttihat├ž─▒lar─▒n ÔÇťPanturanist ve Panislamist ama├žlar─▒n─▒ÔÇŁ takip etmeyi hedefledikleri ve ÔÇť├Âzellikle Balkanlarda kaybedilmi┼č topraklar─▒ geri kazanma ve H─▒ristiyan topluluklardan intikam almaÔÇŁ pe┼čine d├╝┼čt├╝klerini ileri s├╝rmektedir (s.112). Ak├žam ├Âzellikle Balkan sava┼člar─▒ sonras─▒nda ortaya ├ž─▒kan intikam hisleri ├╝zerinde epey durmakta ve ÔÇťErmenilerin ├Âld├╝r├╝lmelerini hakl─▒ g├Âstermek i├žin kullan─▒lan bu t├╝rden hislerdirÔÇŁ sonucuna varmaktad─▒r
Bir Balkan ittifak─▒ olu┼čturmak i├žin YunanistanÔÇÖla m├╝zakerelerde bulunan6 ya da Bulgaristan ile sadece bar─▒┼čmakla ve ittifak kurmakla kalmay─▒p, bir de sava┼ča kendi taraf─▒nda girebilmesini sa─člamak i├žin toprak tavizinde bulunan7 Osmanl─▒ y├Ânetiminin nas─▒l olup da H─▒ristiyan topluluklardan intikam alman─▒n ya da Balkanlarda kaybedilmi┼č topraklar─▒ geri kazanman─▒n pe┼čine d├╝┼čt├╝─č├╝ hayli merak konusudur. Balkan Sava┼člar─▒n─▒n y─▒k─▒c─▒ sonu├žlar─▒n─▒n bir├žok ki┼čiyi ac─▒ hat─▒ralarla ve duygularla b─▒rakt─▒─č─▒ndan hi├žbir ku┼čku olmasa da, Osmanl─▒ liderlerinin Ak├žamÔÇÖ─▒n ileri s├╝rd├╝─č├╝ gibi basit ve duygusal ideallere kap─▒larak hareket etti─či olduk├ža ┼č├╝phelidir.8 Feroz AhmadÔÇÖ─▒n da i┼čaret etti─či gibi ─░ttihat├ž─▒lar ÔÇťtoprak b├╝t├╝nl├╝─č├╝n├╝ garanti alt─▒na almak ve egemenli─či korumak esas hedefiÔÇŁ ile yola ├ž─▒km─▒┼člard─▒r ve ÔÇťzaten olduk├ža masrafl─▒ bir macera oldu─ču ortaya ├ž─▒kan MakedonyaÔÇÖn─▒n geri kazan─▒lmas─▒ÔÇŁ s├Âz konusu de─čildir.9
Ak├žam 1914 y─▒l─▒nda sal─▒verilen h├╝k├╝ml├╝lerin rol ve faaliyetleri ├╝zerinde de durmakta ve kendi yorumunda bu mahk├╗mlar─▒n ÔÇťErmeni Soyk─▒r─▒m─▒n─▒ ger├žekle┼čtirmek i├žin ─░stanbulÔÇÖda e─čitildiklerindenÔÇŁ bahseden kaynaklara de─činmektedir (s.136). ├ľte yandan Ak├žam ÔÇťK─▒r─▒ma ili┼čkin esasl─▒ kararlar─▒n 1915 MartÔÇÖ─▒nda ─░stanbulÔÇÖda ─░ttihat ve

2

administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:33    Sujet du message: RÚpondre en citant

KralAuriverde a Úcrit:

Terakki Cemiyeti b├╝nyesinde al─▒nm─▒┼čÔÇŁ olma ihtimalinin olduk├ža kuvvetli oldu─čunu ileri s├╝rmektedir (s.152). Ne var ki Ak├žam, (kendi verdi─či tarihten yarg─▒lamak gerekirse) ortada hen├╝z bir k─▒r─▒m karar─▒ yokken, 1914 y─▒l─▒nda bu mahk├╗mlar─▒n nas─▒l olup da ÔÇśsoyk─▒r─▒mÔÇÖ─▒ ger├žekle┼čtirmek i├žin e─čitilebilecekleri sorusunu yan─▒ts─▒z b─▒rakmaktad─▒r. Bu, kitab─▒n bol miktarda i├žerdi─či ├želi┼čki ve tutars─▒zl─▒klar─▒n sadece bir ├Ârne─čidir. Bununla birlikte, kitab─▒n farkl─▒ bir b├Âl├╝m├╝nde Ak├žamÔÇÖ─▒n ─░ttihat├ž─▒lar─▒ su├žlu g├Âstermek i├žin ba┼čvurdu─ču (s.165) eski Yozgat mutasarr─▒f─▒ Cemal BeyÔÇÖin Yozgat Davas─▒ÔÇÖn─▒n 11. oturumunda vermi┼č oldu─ču ifadeye bu konuda hi├ž de─činmemesi de olduk├ža ilgin├žtir. Sav─▒c─▒n─▒n kendisine ÔÇťHarb-i Um├╗m├«ÔÇÖye girdi─čimizde habsh├ónelerden eli silah tutanlardan bir ├žete te┼čkil edilmi┼čdi. Bunun Ermeniler hakk─▒nda olmas─▒ ihtimali vard─▒r, acaba b├Âyle midir?ÔÇŁ ┼čeklinde y├Âneltti─či soruya Cemal BeyÔÇÖin cevab─▒ ÔÇťBunlar Ermeniler i├žin ├ž─▒kar─▒lm─▒┼č de─čildir, hatta bu katillerden tekrar edebsizlik edenlerin telgraf direklerine as─▒ld─▒─č─▒n─▒ i┼čidiyordumÔÇŁ olmu┼čtur.10
Ak├žam ayr─▒ca kulland─▒─č─▒ kaynak ve materyallerde olduk├ža se├žici davranmaktad─▒r. ├ľrne─čin, sadece Papaz Johannes Lepsius gibi olduk├ža tarafl─▒ bir yazar─▒n eserine dayanarak, Enver Pa┼čaÔÇÖn─▒n ÔÇť[Sar─▒kam─▒┼č] yenilgisinden hemen sonra, sava┼čta Ermeni askerlerinin g├Âsterdi─či fedak├órl─▒k ve kahramanl─▒ktan dolay─▒ Ermeni Patri─čiÔÇÖne te┼čekk├╝r ÔÇŁ etti─čini iddia etmekte (s.143) ve bu iddiay─▒ Ermenilerin g├Âsterdikleri fedak├órl─▒klara dair Alman konsoloslar─▒n─▒n raporlar─▒na at─▒fta bulunarak desteklemeye ├žal─▒┼čmaktad─▒r (s.143ÔÇô144). Fakat yazar─▒n ba┼čka bir meseleyi tart─▒┼čt─▒─č─▒ 197. sayfada Alman konsoloslar─▒n ÔÇťKafkas seferi s─▒ras─▒nda, Osmanl─▒ Ordusundaki Ermeni askerlerin silahlar─▒n─▒ T├╝rklere kar┼č─▒ ├ževirdi─činiÔÇŁ rapor ettiklerini okumaktay─▒z. Buradan hareketle Enver Pa┼čaÔÇÖn─▒n ÔÇťOsmanl─▒ Ordusundaki Ermeni askerlerin silahlar─▒n─▒ T├╝rklere kar┼č─▒ ├ževirdikleriÔÇŁ bir Kafkas seferinden sonra b├Âyle bir te┼čekk├╝rde bulunmas─▒ olduk├ža uzak bir ihtimal gibi durmaktad─▒r.
Ak├žamÔÇÖ─▒n kulland─▒─č─▒ kaynaklar─▒ ve Osmanl─▒ tarihini yeterince kavrayamamas─▒, yapt─▒─č─▒ a├ž─▒klamalar─▒n de─čerini olduk├ža d├╝┼č├╝rmekte ve tart─▒┼čmal─▒ hale getirmektedir. ├ľrne─čin, 1915 Mart ay─▒nda ÔÇśsoyk─▒r─▒mÔÇÖ olarak tan─▒mlad─▒─č─▒ karar─▒n al─▒nd─▒─č─▒n─▒ ifade etmekte ve elde bu iddiay─▒ destekleyen ba┼čka bilgilerin mevcut oldu─čunu ileri s├╝rmektedir. Kan─▒t olarak Enver Pa┼ča ve H├╝seyin Cahit [Yal├ž─▒n] Bey aras─▒nda ge├žen bir konu┼čmaya at─▒fta bulunmaktad─▒r:
[Soyk─▒r─▒m i├žin] karar─▒n Mart ay─▒n─▒n sonlar─▒nda, ├çanakkale seferinin kritik g├╝nlerinde al─▒nd─▒─č─▒na ve bunun Almanlarla da konu┼čuldu─čuna dair elimizde ba┼čka kan─▒tlar da vard─▒r. ├çanakkale sava┼č─▒ ┼čiddetle devam ederken, Enver, H├╝seyin CahitÔÇÖe Ermeni tehdidine ├ž├Âz├╝m├╝n onlar─▒ bulunduklar─▒ yerlerden ÔÇťkald─▒rarak ba┼čka yerlere g├ÂndermekÔÇŁ oldu─čunu belirtmi┼čtir (s.152).
Ak├žamÔÇÖ─▒n ÔÇśsoyk─▒r─▒mÔÇÖ karar─▒n─▒n kan─▒tlar─▒ aras─▒nda sundu─ču ve Mart ay─▒nda ger├žekle┼čti─čini iddia etti─či Enver Pa┼ča ile H├╝seyin Cahit [Yal├ž─▒n] Bey aras─▒nda cereyan eden bu konu┼čma, H├╝seyin Cahit BeyÔÇÖin hat─▒rat─▒nda yer almaktad─▒r. H├╝seyin Cahit Bey, bu konu┼čmay─▒ aktarmadan hemen ├Ânce ├çanakkaleÔÇÖye bir gezi ger├žekle┼čtirdiklerini ve ilk defa bu gezi s─▒ras─▒nda Enver Pa┼ča ile Ermeni meselesini konu┼čtuklar─▒n─▒ belirtmi┼čtir.

3

administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:35    Sujet du message: RÚpondre en citant

KralAuriverde a Úcrit:

Ayr─▒ca H├╝seyin Cahit Bey an─▒lar─▒n─▒n daha ├Ânceki bir k─▒sm─▒nda ÔÇťSava┼č s─▒ras─▒nda, m├╝ttefik donanmas─▒ Bo─čazÔÇÖa sald─▒r─▒p yenildikten ve bunun ard─▒ndan ├çanakkaleÔÇÖde kara sald─▒r─▒lar─▒ geli┼čtikten sonra, EnverÔÇÖle birlikte ├çanakkaleÔÇÖye gitmi┼č, oradaki sava┼č alanlar─▒n─▒ g├Ârm├╝┼čt├╝mÔÇŁ diyerek bu gezinin M├╝ttefiklerin ├çanakkale ├ž─▒kartmas─▒ndan sonra ger├žekle┼čti─čini aktarmaktad─▒r11 ki bu ├ž─▒kartman─▒n 25 Nisan 1915ÔÇÖde ba┼člad─▒─č─▒ evrensel olarak bilinmektedir. Farkl─▒ kaynaklardan da gezinin tam olarak ne zaman yap─▒ld─▒─č─▒n─▒ ├ž─▒kartmak m├╝mk├╝nd├╝r. ├çanakkale cephesinde bulunan Esat Pa┼ča an─▒lar─▒nda 29 Haziran 1915ÔÇÖde Enver Pa┼ča ve ├×ehzade Faruk EfendiÔÇÖnin beraberinde ÔÇť─░stanbul Mebusu H├╝seyin Cahit Bey (Yal├ž─▒n) oldu─ču halde cepheyi ziyaret etti─čini, birlikte 19. F─▒rka kararg├óh─▒na gittikleriniÔÇŁ belirtmektedir.12 Dolay─▒s─▒yla Ak├žamÔÇÖ─▒n verdi─či tarihten ├╝├ž ay sonra ger├žekle┼čen s├Âz konusu konu┼čmay─▒ Ak├žamÔÇÖ─▒n kendi kurmu┼č oldu─ču ÔÇťMart 1915ÔÇŁ teorisini desteklemek i├žin kullanmas─▒ vahim bir hatad─▒r. ─░kinci ve daha da ├Ânemli bir nokta ise, bu konu┼čman─▒n tamam─▒ de─čerlendirildi─činde bunun bir ÔÇťsoyk─▒r─▒m karar─▒ÔÇŁ kan─▒t─▒ olarak kullan─▒lamayaca─č─▒ hususunun gayet a├ž─▒k oldu─čudur. H├╝seyin Cahit Bey bu konu┼čmay─▒ a┼ča─č─▒daki ┼čekilde aktarmaktad─▒r:
├ťlkenin sava┼č i├žinde ├Ânemli bir Ermeni sorunuyla kar┼č─▒la┼čt─▒─č─▒n─▒ ilk kez ├çanakkale'ye gitti─čimiz zaman Enver'in a─čz─▒ndan i┼čitmi┼čtim. Kafkas Cephesindeki olaylardan s├Âz etti─či s─▒rada Ermenilerin aldatmalar─▒ y├╝z├╝nden ordunun ├žekti─či zorlu─ču u─črad─▒─č─▒ ziyanlar─▒ ve d├╝┼čt├╝─č├╝ tehlikeyi anlat─▒yorduÔÇŽ Enver bu tehlikenin ├Ân├╝n├╝ almak i├žin, Do─ču illerindeki b├╝t├╝n Ermenileri yerlerinden kald─▒rarak ba┼čka yanlara g├Ândermek gere─čine inand─▒─č─▒n─▒ s├Âyl├╝yorduÔÇŽ Bununla birlikte, dedi. ├ťlkede ├žal─▒┼čacak kol gereklidir. Bu Ermenilere bir ┼čey yap─▒lmayarak, zarar vermeyecekleri yerlerde yerle┼čtirilmeleri sa─članacakt─▒r, [dedi.]13
Yazar burada, hem s├Âz konusu konu┼čmayla ilgili olarak ciddi bir kronolojik hata yapmakta ve yanl─▒┼č bir tarih vermekte, hem de konu┼čmadaki bir s├Âz├╝ sapt─▒rarak ve eksik kullanarak metindeki anlam─▒ de─či┼čtirmektedir. Daha net bir ifadeyle belirtmek gerekirse bu konu┼čma ne 1915ÔÇÖin Mart ay─▒nda ger├žekle┼čmi┼čtir, ne de bir ÔÇťsoyk─▒r─▒m karar─▒ÔÇŁ belirtisidir.
Ak├žamÔÇÖ─▒n tarafgir tutumu ve se├žici kaynak kullan─▒m─▒, m├╝tareke sonras─▒nda Divan-─▒ Harbi ├ľrfi Mahkemelerinde g├Âr├╝len davalar─▒n tutanaklar─▒n─▒ kullan─▒m─▒ de─čerlendirildi─činde daha a├ž─▒k bir ┼čekilde g├Âze ├žarpmaktad─▒r. D├Ânemin ├že┼čitli gazete ve yay─▒nlar─▒nda aktar─▒lan mahkeme tutanaklar─▒, birbirleriyle her zaman uyu┼čmamakta ve hatta bazen ciddi ├želi┼čkiler ihtiva etmektedir. ├ľrne─čin, yazar─▒n Miralay ├×ahabettinÔÇÖe atfetti─či, g├╝ya Miralay ├×ahabettin taraf─▒ndan Yozgat Davas─▒n─▒n 8. oturumunda yap─▒lan itiraf (s.200), ayn─▒ oturumun tutanaklar─▒n─▒ aktaran iki ayr─▒ gazetede bulunmazken14, di─čer bir ├╝├ž├╝nc├╝ gazete de aktar─▒lanlarla ├želi┼čmektedir.15 Orijinal tutanaklar─▒n yoklu─čunda hangi versiyonun do─čru oldu─čunu saptamak pek m├╝mk├╝n de─čilse de, Ak├žamÔÇÖ─▒n di─čer ilgili materyalleri g├Âz ard─▒ etmesi kitaptaki s├Âz konusu bulgular─▒na g├Âlge d├╝┼č├╝rmektedir. Ak├žam ayr─▒ca Yozgat Davas─▒nda dinlenen ┼čahitlerinin ├žo─čunlu─čunu M├╝sl├╝man ve T├╝rklerin olu┼čturdu─čunu ileri s├╝rmekte ve bu ┼čahitlerin san─▒klar─▒ su├žlay─▒c─▒ ifadeler verdiklerini belirtmektedir (s.179ÔÇô180). H├ólbuki mahkeme boyunca dinlenen 27 ┼čahitten

4

administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:44    Sujet du message: RÚpondre en citant

KralAuriverde a Úcrit:

sadece yedi tanesi T├╝rk idi ve bunlardan ├╝├ž├╝ san─▒klar─▒n lehine ifade vermi┼čtir. Geriye kalan ┼čahitler aras─▒nda ise 17 Ermeni, 1 Rum ve (sava┼č esiri olarak YozgatÔÇÖta bulunan) ─░ngiliz ordusuna mensup bir Hindistanl─▒ bulunmaktad─▒r.16 Bu rakamlar g├Âz ├Ân├╝ne al─▒nd─▒─č─▒nda, Ak├žamÔÇÖ─▒n ┼čahitlerin ├žo─čunlu─čunu T├╝rklerin ve M├╝sl├╝manlar─▒n olu┼čturdu─ču kanaatine nas─▒l vard─▒─č─▒n─▒ anlamak olduk├ža g├╝├žt├╝r.
Yazar─▒n Osmanl─▒ Ar┼čiv belgelerini ele al─▒┼č─▒ da ayn─▒ derecede sorunlu g├Âr├╝n├╝yor. Osmanl─▒ Belgeleri ne zaman Ak├žamÔÇÖ─▒n iddialar─▒n─▒ destekler g├Âr├╝n├╝rse, Ak├žam bu belgeleri ger├žek kabul etmekte, ├Âte yandan bunlar kendi bulgular─▒ ile ├želi┼čti─či zaman bu belgeleri s├╝rekli bir ┼čekilde bir komplonun par├žas─▒ olarak reddetmektedir. Ak├žam bu ikili yakla┼č─▒m─▒n─▒n en ├žarp─▒c─▒ ├Ârne─čini 169. sayfada ÔÇťb├╝y├╝k bir aldatmacaÔÇŁ olarak reddetti─či D├óhiliye Nezaretinden yollanm─▒┼č bir genel talimatnameyi daha sonra farkl─▒ bir konuda iddialar─▒n─▒ desteklemek i├žin kullanarak vermektedir (s.204). Benzeri bir ┼čekilde, eski Sadrazam Sait Halim Pa┼čaÔÇÖn─▒n Ermeni tehcirinde bir rol├╝ olmad─▒─č─▒na dair ifadesini ├Ânce ÔÇťikna ediciÔÇŁ bulan Taner Ak├žam (s.156), daha sonra bu ifadenin samimiyeti ├╝zerine ku┼čkular─▒n─▒ a├ž─▒klamaktad─▒r (s.263ÔÇô265).
Yazar─▒n Ermeni kay─▒plar─▒ ├╝zerine yapt─▒─č─▒ de─čerlendirme de maalesef zay─▒f temeller ├╝zerine oturtulmu┼č g├Âr├╝nmektedir. Yazar, kay─▒plar ├╝zerine yap─▒lm─▒┼č ÔÇťmevcut hesaplamalar─▒nÔÇŁ arkas─▒nda siyasi hedeflerin yatt─▒─č─▒n─▒ kabul etmektedir (s.183). Bunu s├Âyleyebilen bir yazar─▒n ─░ttihat ve TerakkiÔÇÖye kar┼č─▒ besledi─či koyu d├╝┼čmanl─▒k ile sivrilmi┼č bir h├╝k├╝metin verdi─či rakamlara g├╝venmesi olduk├ža ┼ča┼č─▒rt─▒c─▒d─▒r. Ak├žam, Damat Ferit H├╝k├╝metiÔÇÖnin D├óhiliye Naz─▒r─▒ Cemal (Ke┼čmir) BeyÔÇÖin 800.000 ErmeniÔÇÖnin ├Âld├╝r├╝ld├╝─č├╝ne dair verdi─či rakam─▒ do─čru kabul etmektedir. Hatta bunu daha inan─▒l─▒r k─▒lmak isteyen Ak├žam, bu rakamlar─▒n Mustafa Arif De─čmer taraf─▒ndan kurulan komisyonun ara┼čt─▒rmalar─▒n─▒n sonucu oldu─čunu ileri s├╝rmekte ise de, bu iddiay─▒ destekleyecek herhangi bir kaynak g├Âsterememektedir. Naz─▒r Cemal Bey s├Âz konusu a├ž─▒klamas─▒nda ayr─▒ca ─░ttihat ve TerakkiÔÇÖnin 4 milyon T├╝rkÔÇÖ├╝ ifna [yok] etti─čini ileri s├╝rm├╝┼čt├╝r17 ki ayn─▒ ─░ttihat ve Terakki Ak├žamÔÇÖa g├Âre kat─▒ bir ÔÇśT├╝rkle┼čtirmeÔÇÖ politikas─▒ izliyordu. Bu durumda, Naz─▒r─▒n a├ž─▒klamalar─▒n─▒n arkas─▒nda siyasi bir hedefin yatmad─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nmek pek tutarl─▒ ve mant─▒kl─▒ bir tutum de─čil gibi g├Âr├╝n├╝yor.
Yazar─▒n bu rakam─▒ desteklemek i├žin ileri s├╝rd├╝─č├╝ di─čer iddialar─▒ da maalesef yanl─▒┼čt─▒r ve ikna edici de─čildir. ─░kinci el bir kaynakta Mustafa KemalÔÇÖe atfedilen belirsiz bir ifadeyi kullanan Ak├žam, Mustafa KemalÔÇÖin Naz─▒r CemalÔÇÖin verdi─či a├ž─▒klamay─▒ ve rakamlar─▒ ÔÇťiftiraÔÇŁ olarak tan─▒mlad─▒─č─▒ bir kayna─č─▒ g├Âz ard─▒ etmektedir.18 Genel Kurmay taraf─▒ndan yay─▒nlanm─▒┼č ÔÇťB├╝y├╝k Harpte T├╝rk HarbiÔÇŁ adl─▒ kitap Ak├žamÔÇÖ─▒n iddia etti─či gibi ÔÇťl. D├╝nya Sava┼č─▒'ndaki kay─▒plar ├╝zerineÔÇŁ yaz─▒lmam─▒┼čken, bu kitab─▒n yay─▒nlanmas─▒ da Ak├žamÔÇÖ─▒n iddialar─▒n─▒ desteklememektedir. Neticede bu kitap 1926 y─▒l─▒nda ParisÔÇÖte Frans─▒z yazar Maurice Larcher taraf─▒ndan Osmanl─▒ÔÇÖn─▒n sava┼ča kat─▒l─▒m─▒ ├╝zerine yazd─▒─č─▒ Frans─▒zca eserin terc├╝mesidir.19 Yusuf Hikmet Bayur Ermeni kay─▒plar─▒ i├žin 800.000 rakam─▒n─▒ ÔÇťdo─čru kabul etmek gerekirÔÇŁ dememi┼čtir. Asl─▒nda Bayur eserinin bir ├Ânceki k─▒sm─▒nda Ermeni Meselesini ele al─▒rken, Ermeni kay─▒plar─▒ i├žin 500.000 rakam─▒n─▒ kullanan Maurice LarcherÔÇÖ─▒n olaylar ├╝zerine yazd─▒klar─▒n─▒ ÔÇťHi├ž de lehimize olmayan ve aleyhimizde olduk├ža m├╝balagalar─▒ kapsayanÔÇŁ bir yaz─▒ olarak nitelendirmi┼čtir.20 ├ťstelik Bayur farkl─▒ bir eserinde, Naz─▒r CemalÔÇÖin a├ž─▒klamas─▒n─▒ Damat Ferit h├╝k├╝metinin ─░tilaf Devletlerine

5

administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:45    Sujet du message: RÚpondre en citant

KralAuriverde a Úcrit:

sonsuz yaranma ├žabalar─▒n─▒n ÔÇťen gereksiz ve ├žirkin belirtisiÔÇŁ bi├žiminde nitelendirerek ele┼čtirmi┼čtir.21
Ak├žam Ermeni g├Ân├╝ll├╝lerine atfedilen baz─▒ sald─▒r─▒lar─▒n asl─▒nda K├╝rt Hamidiye Alaylar─▒ taraf─▒ndan ger├žekle┼čtirildi─čini ve bunlar─▒n daha sonra toplumlar aras─▒ gerilimi art─▒rmak ve K├╝rtlerin Ermenilere sald─▒rmas─▒n─▒ sa─člamak i├žin Ermenilerin ├╝zerine y─▒k─▒ld─▒─č─▒n─▒ ileri s├╝rmektedir (s. 199). Bu iddia ilgin├ž olmakla birlikte, yazar─▒n verdi─či referansta ÔÇťBu konudan baz─▒ romanlarda da bahsedilirÔÇŁ diyerek 1974 y─▒l─▒nda yay─▒nlanm─▒┼č bir romana at─▒fta bulunmas─▒ndan (s. 430, not 314) daha ciddi bir kaynak gerektirmektedir.
Yazar ├Âzenle se├žilmi┼č birka├ž ├Ârnek d─▒┼č─▒nda, b├Âlgesel ko┼čullara ve yerel memurlar─▒n tutumlar─▒na g├Âre b├╝y├╝k farkl─▒l─▒klar g├Âsteren tehcir s├╝reci ├╝zerinde yeterince durmamaktad─▒r. Ayr─▒ca Ak├žam, Cemal Pa┼čaÔÇÖn─▒n Ermeniler lehinde g├Âstermi┼č oldu─ču ├žabalar─▒ kabul etmekle birlikte bu konuya da yeterince e─čilmemektedir.
Ak├žamÔÇÖ─▒n iddialar─▒n─▒n en ├Ânemli kayna─č─▒n─▒, do─čru olarak kabul etti─či 1919ÔÇô1920 d├Âneminde g├Âr├╝len Divan-─▒ Harbi ├ľrfi Mahkemelerinin bulgular─▒ ve ├Âzellikle de Ana DavaÔÇÖn─▒n iddianamesi olu┼čturmaktad─▒r. Ancak bu yarg─▒lamalar─▒n yasal prosed├╝rleri ciddi eksiklikler ihtiva etmektedir ve ula┼čt─▒klar─▒ bulgular─▒n g├╝venirli─či tart─▒┼čmal─▒d─▒r.22 Yarg─▒lamalar sava┼č galibi ─░tilaf devletlerinin bask─▒s─▒ alt─▒nda ve imparatorlu─čun da─č─▒lmas─▒n─▒ engellemek ve ─░tilaf devletlerinden daha yumu┼čak muamele g├Ârmek i├žin ─░ttihat-TerakkiÔÇÖye her t├╝rl├╝ su├žu y─▒kmaya haz─▒r olan sava┼č sonras─▒ Osmanl─▒ h├╝k├╝metleri taraf─▒ndan ger├žekle┼čtirilmi┼čtir.23 ─░ddia makam─▒n─▒n bu tutumu ├╝zerine yorumda bulunan merhum Tar─▒k Zafer Tunaya m├╝ddei umumi vekilinin (savc─▒) ─░ttihat ve TerakkiÔÇÖyi ÔÇťAdemÔÇÖle HavvaÔÇÖn─▒n ├Âyk├╝s├╝nden ba┼člayarakÔÇŁ (her ┼čey i├žin) su├žlad─▒─č─▒na dikkat ├žekmi┼čtir.24 Malcolm E. YappÔÇÖa g├Âre ÔÇť1919 Askeri MahkemeleriÔÇŽ ─░ttihat ve Terakki liderlerine herhangi bir su├žu y├╝klemeye hevesli bir h├╝k├╝met taraf─▒ndan y├╝r├╝t├╝ld├╝kleri i├žin tamam─▒yla g├Âr├╝nd├╝kleri gibi de─čerlendirilemezler.ÔÇŁ25 Bu mahkemelerin bulgular─▒ ├╝zerine ba┼čka sayg─▒n yazarlar da ┼č├╝phelerini dile getirmi┼člerdir.26
Ak├žamÔÇÖ─▒n kaynaklar─▒na g├Âre ─░ttihat-Terakki liderlerinden Cemal Pa┼ča ÔÇťÔÇŽ ger├žekten de Ermeni s├╝rg├╝nler i├žin durumu iyile┼čtirmeye ├žabalam─▒┼čt─▒rÔÇŁ (s.186). Fakat ayn─▒ Cemal Pa┼ča bu mahkemeler taraf─▒ndan (g─▒yaben) idam cezas─▒na ├žarpt─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r. Ak├žam i├žin de─čerli bir kaynak gibi g├Âr├╝nen Falih R─▒fk─▒ Atay, kendisini idamdan kurtarmak i├žin bu mahkemelerin ├╝yelerine nas─▒l ÔÇť500 liraÔÇŁdan az bir miktar para verdi─čini ve kendisi i├žin idam h├╝km├╝n├╝n daha yarg─▒lama dahi yap─▒lmadan verildi─čini anlatmaktad─▒r.27 Kendisi ─░ttihat-TerakkiÔÇÖye ve AnkaraÔÇÖdaki Milli M├╝cadeleye koyu bir muhalif olan ve bu mahkeme ├╝yeleri ile Falih R─▒fk─▒ AtayÔÇÖ─▒n durumu i├žin g├Âr├╝┼čen Refik Halit Karay da, hen├╝z bir yarg─▒lama ger├žekle┼čmeden Atay i├žin idam kanaatinin verildi─čini do─črulamaktad─▒r.28
Ak├žamÔÇÖ─▒n bu mahkemeler taraf─▒ndan yap─▒lan haks─▒zl─▒klar─▒ kabul etmeye dili varmamaktad─▒r. Damat Ferit H├╝k├╝meti d├Âneminde yap─▒lan ve daval─▒lar─▒n avukat tutma hakk─▒n─▒ dahi kald─▒ran de─či┼čikliklerden s├Âz etmemektedir.29 Ayn─▒ ┼čekilde Nusret BeyÔÇÖe verilen idam cezas─▒ndaki ÔÇťusuls├╝zl├╝klerdenÔÇŁ bahsetmekte (s.354), fakat bu usuls├╝zl├╝klerin neler oldu─ču ├╝zerinde durmamaktad─▒r. Yazar g├╝venilmez kaynaklara

6

administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:48    Sujet du message: RÚpondre en citant

KralAuriverde a Úcrit:

at─▒fta bulunmaktan da geri durmamaktad─▒r. ├ľrne─čin, Ak├žamÔÇÖ─▒n kulland─▒─č─▒ ve 1926ÔÇÖda Mustafa KemalÔÇÖle yap─▒ld─▒─č─▒ iddia edilen s├Âzde m├╝lakat─▒n (s.345ÔÇô346) ger├žek olmad─▒─č─▒ y─▒llar ├Ânce kan─▒tlanm─▒┼čt─▒r.30
Ak├žam, konu ├╝zerine uzmanla┼čt─▒─č─▒n─▒ iddia eden bir yazar i├žin olduk├ža fazla somut hata yapmaktad─▒r: Osmanl─▒ ─░mparatorlu─ču 1830ÔÇÖlardan beri ÔÇťhasta adamÔÇŁ olarak nitelendirilmiyordu, bu terim ilk defa Rus ├çar─▒ taraf─▒ndan 1844 y─▒l─▒nda kullan─▒lm─▒┼čt─▒r (s.27). Sason KilikyaÔÇÖda de─čil, Bitlis vilayetindeydi (s.41). Yusuf Kemal Tengir┼čenk T├╝rkiye CumhuriyetiÔÇÖnin de─čil, Cumhuriyet kurulmadan ├Ânce Ankara H├╝k├╝metiÔÇÖnin ikinci D─▒┼či┼čleri Bakan─▒ olmu┼čtur (s.46). Rus D─▒┼či┼čleri Bakan─▒n─▒n soyad─▒ Sazanov de─čil SazonovÔÇÖdur. (s.98ÔÇô99, 213, indeks). Kurt Ziemke tarih├ži de─čil, diplomatt─▒ (s.118). H├╝seyin Cahit (Yal├ž─▒n) sava┼č s─▒ras─▒nda TaninÔÇÖin edit├Âr├╝ de─čildi, Ocak 1914ÔÇÖte bu g├Ârevi b─▒rakm─▒┼čt─▒r. (s.143). Alma Johansson ─░svi├žreli de─čil, ─░sve├žliÔÇÖydi (s.150). Kayseri, Ni─čde, Eski┼čehir vilayet de─čil, sancakt─▒r (s.177). D├óhiliye Naz─▒r─▒ Cemal BeyÔÇÖin a├ž─▒klamas─▒ 18 Mart 1919ÔÇÖda de─čil, ilk defa 13 Mart 1919ÔÇÖda Le Moniteur Oriental gazetesine verilen bir m├╝lakatta yap─▒lm─▒┼čt─▒r (s.183). Hovhannes Kachaznuni ErmenistanÔÇÖ─▒n ilk Cumhurba┼čkan─▒ de─čil, ilk Ba┼čbakan─▒d─▒r (s.198). Van Valisi Cevdet Pa┼ča de─čil, Cevdet BeyÔÇÖdir (s.201). Eski Van mebusunun soyad─▒ Avras de─čil, ArvasÔÇÖt─▒r (s.201, 326, indeks). D├óhiliye Nezaretinin genel talimatnamesi t├╝m vilayetlere yollanmam─▒┼čt─▒r (s.204). Yunanl─▒lar ─░zmirÔÇÖi 16 May─▒s 1919ÔÇÖda de─čil 15 May─▒s 1919ÔÇÖda i┼čgal etmi┼člerdir (s.279,294). Mustafa KemalÔÇÖin meclisteki s├Âz konusu konu┼čmas─▒ gizli celsede de─čil, a├ž─▒k celsede yap─▒lm─▒┼čt─▒r (s.346,348). Nusret Bey Urfa kaymakam─▒ de─čil, Urfa mutasarr─▒f─▒d─▒r (s.351).
Kitaptaki ├že┼čitli terc├╝me hatalar─▒ ayr─▒ bir sorunu ortaya ├ž─▒kartmaktad─▒r. ├ľrne─čin ÔÇťekseriyetÔÇŁ kelimesi az─▒nl─▒k de─čil ├žo─čunluk anlam─▒na gelmektedir. Dolay─▒s─▒yla Cemal KutayÔÇÖ─▒n bir eserinden al─▒nt─▒lanan ÔÇťT├╝rklerden gayr─▒ ─▒rk ve milletlerin ekseriyeti te┼čkil ettikleri yerlerdeÔÇŽÔÇŁ c├╝mlesi31 Ak├žamÔÇÖ─▒n kitab─▒n─▒n 97. sayfas─▒nda yanl─▒┼č bir ┼čekilde ─░ngilizceye ÔÇťT├╝rklerden gayr─▒ ─▒rk ve milletlerin az─▒nl─▒─č─▒ te┼čkil ettikleri yerlerdeÔÇŽÔÇŁ ┼čeklinde terc├╝me edilmi┼čtir. Ba┼čbakanl─▒k kelimesinin ─░ngilizcesi ÔÇôBa┼čkanl─▒k ya da Cumhurba┼čkanl─▒─č─▒ anlam─▒na gelen- ÔÇťPresidentialÔÇŁ ┼čeklinde de─čil, ÔÇťOffice of the Prime MinisterÔÇŁ olarak terc├╝me edilmeliydi (s.467, n. 65).
Ne yaz─▒k ki terc├╝me hatalar─▒ sadece k├╝├ž├╝k hatalarla s─▒n─▒rl─▒ kalm─▒yor. Kitap baz─▒ noktalarda T├╝rk├že orijinalinden olduk├ža farkl─▒ bilgiler veriyor. ├ľrne─čin Albay [Miralay?] Seyfi (D├╝zg├Âren)ÔÇÖnin rol├╝n├╝ i┼člerken kitab─▒n T├╝rk├že orijinali ┼ču bilgiyi aktarmaktad─▒r:
M├╝tareke sonras─▒, Sabah gazetesi 13 Aral─▒k 1918ÔÇÖde Albay SeyfiÔÇÖnin, Osmanl─▒ Kararg├óh─▒ndaki Siyasi ├×ubeÔÇÖnin sorumlusu olarak, Bahaettin ├×akir ile yak─▒n i┼čbirli─či i├žinde, Te┼čkilat-─▒ Mahsusa eliyle Ermenilerin katledilmesini planlayanlardan oldu─čunu a├ž─▒klad─▒.32
G├Âr├╝lebilece─či gibi kitab─▒n T├╝rk├že versiyonuna g├Âre bu iddiay─▒ ileri s├╝ren Sabah gazetesidir. Fakat kitab─▒n ─░ngilizce versiyonunda bu olay ┼č├╝pheli bir ┼čekilde Albay Seyfi taraf─▒ndan yap─▒lm─▒┼č bir itiraf olarak sunulmu┼č ve Sabah gazetesinin ilgili say─▒s─▒ ├╝zerine hi├ž bir tarih ya da bilgi verilmemi┼čtir:

7
administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:50    Sujet du message: RÚpondre en citant

KralAuriverde a Úcrit:

1918 M├╝tarekesinden sonra Albay [Seyfi] Sabah gazetesinde, Osmanl─▒ Kararg├óh─▒ndaki Siyasi ├×ubeÔÇÖnin sorumlusu olarak, Te┼čkilat-─▒ MahsusaÔÇÖyla birlikte ve ─░ttihat├ž─▒ Bahaettin ├×akir ile yak─▒n i┼čbirli─či i├žinde, kendisinin Ermenilerin katledilmesini planlayanlardan oldu─čunu a├ž─▒klad─▒.33
Bunun kas─▒tl─▒ bir tahrifat m─▒ yoksa masum (fakat mazur g├Âr├╝lemez) bir terc├╝me hatas─▒ m─▒ oldu─ču ve hatta bu ciddi hata i├žin kimin sorumlu tutulaca─č─▒ (terc├╝man─▒n m─▒ yoksa ─░ngilizce metni tekrar revize eden Taner Ak├žamÔÇÖ─▒n m─▒?) bilinemese de, ├žal─▒┼čman─▒n g├╝venirli─čini daha da zedeleyen bu t├╝r hatalar─▒n kitaba girmesine m├╝saade eden Taner Ak├žam her hal├╝karda sorumlulu─ču ├╝stlenmek zorundad─▒r.
Kitaptaki ├že┼čitli yaz─▒m hatalar─▒ ve baz─▒ isimlerin yaz─▒m─▒ndaki tutars─▒zl─▒klar ├žal─▒┼čmay─▒ daha da lekelemektedir. Bunun yan─▒ s─▒ra mevcut literat├╝r ├╝zerine bilgileri bu kitaba dayanan okurlar, Ak├žamÔÇÖ─▒n verdi─či hatal─▒ referanslar─▒ takip ederek Edward J. EricksonÔÇÖun ÔÇťDefeat in Detail: The Ottoman Army in the Balkans 1912ÔÇô1913ÔÇŁ (Ayr─▒nt─▒lar─▒yla Bozgun: Osmanl─▒ Ordusu Balkanlarda 1912ÔÇô1913) ba┼čl─▒kl─▒ titiz eserinin 2003 yerine 1972 y─▒l─▒nda bas─▒ld─▒─č─▒ (s.392, n. 114) ya da ÔÇťGenocide and Holocaust StudiesÔÇŁ (Soyk─▒r─▒m ve Holokost Ara┼čt─▒rmalar─▒) dergisinin 7. cildinin 1993 yerine 1998 y─▒l─▒nda yay─▒nland─▒─č─▒ (s.406, n. 7Cool gibi yanl─▒┼č fikirlere kap─▒labilirler.
Tahrif Edilmi┼č Kaynaklar
Yazar─▒n yapt─▒─č─▒ ├že┼čitli hatalar ve sergiledi─či tarafl─▒ tutum g├Âz ard─▒ edildi─činde dahi Ak├žamÔÇÖ─▒n kitab─▒yla ilgili daha ciddi sorunlar ortaya ├ž─▒kmaktad─▒r. Kitab─▒n─▒ haz─▒rlarken Ak├žam kulland─▒─č─▒ kaynaklar─▒n i├žeri─čini ├že┼čitli ┼čekillerde tahrif etmi┼č g├Âr├╝n├╝yor. A┼ča─č─▒da sunulan s─▒n─▒rl─▒ say─▒da ├Ârnek okurlara bu konuda fikir vermek a├ž─▒s─▒ndan yararl─▒ olacakt─▒r.
E┼čref Ku┼č├žuba┼č─▒ ve Celal BayarÔÇÖ─▒n Eserlerinde Verilen Rakamlar
Taner Ak├žam, kitab─▒n─▒n Bat─▒ AnadoluÔÇÖda H─▒ristiyanlar─▒n tabi tutuldu─ču s├╝rg├╝nleri ele alan bir k─▒sm─▒nda, Te┼čkilat-─▒ MahsusaÔÇÖn─▒n ├Ânemli ├╝yelerinden E┼čref Ku┼č├žuba┼č─▒ÔÇÖn─▒n otobiyografik eserine dayanarak ÔÇťKu┼č├žuba┼č─▒ E┼čref sadece harbin ilk aylar─▒nda ÔÇśs├╝r├╝len Rum-Ermenilerin say─▒s─▒n─▒nÔÇŽ 1.350.000ÔÇÖi buldu─čunu iddia etmektedirÔÇŁ diye yazmaktad─▒r. H├ólbuki as─▒l kaynakta E┼čref Ku┼č├žuba┼č─▒ taraf─▒ndan verilen rakam Ak├žamÔÇÖ─▒n yanl─▒┼čl─▒kla verdi─či gibi ÔÇť1.350.000ÔÇŁ de─čil, ÔÇť1.150.000ÔÇŁdir. Ayr─▒ca E┼čref Ku┼č├žuba┼č─▒ s├╝r├╝len miktar dememekte fakat ÔÇśi├žeri al─▒nanlardanÔÇÖ34 bahsetmektedir:
Ege m─▒nt─▒kas─▒nda ve bilhassa sahillerde yuvalanm─▒┼č ve k├╝melenmi┼č olan 1.150.000 Rum-Ermeni n├╝fus, daha harbin ba┼člamas─▒ndan k─▒sa zaman evvel ve harbin ilk aylar─▒nda i├žeri al─▒nmam─▒┼č olsa idi, ├çanakkale m├╝dafaas─▒n─▒n bile m├╝mk├╝n olam─▒yaca─č─▒ g├╝n gibi a┼čikar idi.35

8
administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:51    Sujet du message: RÚpondre en citant

KralAuriverde a Úcrit:

Ak├žam bu iddia i├žin verdi─či son notta ayr─▒ca ┼čunlar─▒ belirtmektedir ÔÇťKu┼č├žuba┼č─▒ÔÇÖn─▒n an─▒lar─▒ndan geni┼č bir ┼čekilde yararlanan Celal Bayar da ayr─▒ ayr─▒ ┼čehirler i├žin farkl─▒ say─▒lar verir. Bunlar─▒n toplam─▒ yukar─▒daki toplam say─▒y─▒ [1.350.000ÔÇÖi] vermektedir.ÔÇŁ Fakat Celal BayarÔÇÖ─▒n eserinde aktar─▒lan say─▒lar─▒n toplam─▒ okuyuculara s├Âylendi─či gibi 1.350.000 de─čil, bunun yar─▒s─▒na yak─▒n olan 760.000ÔÇÖdir.36 Ayr─▒ca bu ikinci ├Ârnekte E┼čref Ku┼č├žuba┼č─▒ herhangi bir tehcirden ya da s├╝rg├╝nden bahsetmemekte, fakat farkl─▒ ┼čehirlerde bulunan n├╝fus miktarlar─▒na dair rakamlar vermektedir.
Arif Cemil (Denker)ÔÇÖin An─▒lar─▒
Taner Ak├žam kitab─▒n─▒n ErzurumÔÇÖdaki Ermeni Devrimci Federasyonu (Ta┼čnaks├╝tyun) Kongresini ele alan bir k─▒sm─▒nda, kulland─▒─č─▒ kaynakta dayana─č─▒ bulunmayan iddialar ileri s├╝rmekte ve ┼čunlar─▒ yazmaktad─▒r:
Bir belgeden ┼čunlar─▒ okumaktay─▒z ÔÇťErzurumdan ├ž─▒kt─▒klar─▒n─▒ ┼čifre ile bildirdi─činiz e┼čhas i├žin tertibat-─▒ l├óz─▒me al─▒nm─▒┼čt─▒rÔÇŽ Kumandanl─▒k te┼čkilat─▒m─▒z─▒n serbesti harek├ót─▒ hakk─▒nda icap edenlere talimat─▒ l├óz─▒me vermelidir.ÔÇŁ Bu belgenin yazar─▒, Bahaettin ├×akirÔÇÖin telgrafta bahsedilen ÔÇťe┼čhas─▒n yolda yakalanmalar─▒ ve imha edilmeleriÔÇŁni istedi─čini do─črulamaktad─▒r.
H├ólbuki Ak├žamÔÇÖ─▒n bu iddias─▒ i├žin referans verdi─či as─▒l kaynakta, Arif Cemil (Denker), Erzurum b├Âlge m├╝fetti┼či Hilmi BeyÔÇÖin bir mektubundan al─▒nt─▒ yapmaktad─▒r. Mektupta Hilmi Bey ┼čunlar─▒ belirtmektedir:
Erzurumdan ├ž─▒kt─▒klar─▒n─▒ ┼čifre ile bildirdi─činiz e┼čhas i├žin tertibat─▒ laz─▒me al─▒nm─▒┼čt─▒r. Her├žibadabat onlar─▒ elde edebilmek i├žin icap edenlere teslimat verdimÔÇŽ Bu husus hakk─▒nda bir iki g├╝ne kadar haber verece─čimi ├╝mit ediyorum. Kumandanl─▒k te┼čkilat─▒m─▒z─▒n serbestii harekat─▒ hakk─▒nda icap edenlere talimat─▒ laz─▒me vermelidir.37
Arif Cemil, bu mektubu al─▒nt─▒lad─▒ktan sonra mektup ├╝zerine baz─▒ yorumlar yapmakta ve ┼č├Âyle demektedir:
Hilmi BeyÔÇÖin mektubunda iki noktai nazar─▒ dikkati celbeder. Bunlardan birisi Erzurumdan hareketleri Bahaettin ├×akir Bey taraf─▒ndan bildirilen baz─▒ e┼čhas─▒n yolda yakalanmalar─▒, daha do─črusu imha edilmeleri[dir].38
Yukar─▒dan da g├Âr├╝lebilece─či gibi orijinal kaynak Bahaettin ├×akir taraf─▒ndan bu e┼čhas─▒n [ki┼čilerin] imha edilmelerinin istendi─čine dair herhangi bir bilgi i├žermemektedir ve Bahaettin ├×akirÔÇÖe atfedilen tek rol, s├Âz konusu ki┼čilerin ErzurumÔÇÖdan ├ž─▒kt─▒klar─▒n─▒ bildirmesidir. Dolay─▒s─▒yla Ak├žamÔÇÖ─▒n bu kayna─ča dayanarak nas─▒l ÔÇťBu belgenin yazar─▒, Bahaettin ├×akirÔÇÖin telgrafta bahsedilen ÔÇśe┼čhas─▒n yolda yakalanmalar─▒ ve imha edilmeleriniÔÇÖ istedi─čini do─črulamaktad─▒rÔÇŁ sonucuna vard─▒─č─▒n─▒ anlamak olduk├ža zor

9
administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:52    Sujet du message: RÚpondre en citant

KralAuriverde a Úcrit:

g├Âr├╝n├╝yor. Daha k├╝├ž├╝k bir nokta ise Ak├žamÔÇÖ─▒n s├Âz konusu belgenin yazar─▒n─▒ yanl─▒┼č tan─▒mlamas─▒d─▒r. S├Âz konusu mektubun yazar─▒ Hilmi Bey iken, Ak├žamÔÇÖ─▒n at─▒fta bulundu─ču s├Âzde do─črulamay─▒ yapan ki┼či Arif Cemil (Denker)ÔÇÖdir.
Arif Cemil (Denker)ÔÇÖin An─▒lar─▒, Ba┼čka Bir ├ľrnek
Yazar g├╝ya Mart 1915ÔÇÖinde al─▒nm─▒┼č ÔÇťsoyk─▒r─▒m karar─▒ÔÇŁn─▒ betimlemeye ├žal─▒┼č─▒rken iddialar─▒n─▒ desteklemek i├žin yine kas─▒tl─▒ bir ┼čekilde kulland─▒─č─▒ kayna─č─▒ tahrif etmektedir:
Ordunun [Te┼čkilat-─▒ MahsusaÔÇÖy─▒] kontrol├╝ meselesine ek olarak, Te┼čkilat-─▒ MahsusaÔÇÖn─▒n faaliyetlerinde de esasl─▒ de─či┼čiklikler [yap─▒lmas─▒] g├Âr├╝┼č├╝lmekteydi. ÔÇťErmenilerin T├╝rkiyeÔÇÖye kar┼č─▒ tak─▒nd─▒klar─▒ tav─▒r ve Rus ordusuna ettikleri yard─▒m [Bahaettin ├×akir BeyÔÇÖin] kendisinde harici d├╝┼čman kadar d├óhili d├╝┼čmanla da u─čra┼čmak laz─▒m geldi─či kanaatini has─▒l etmi┼čti.ÔÇŁ B├Âlgedeki Ermeni ├žetelerinin faaliyetlerine ili┼čkin belgeler toplam─▒┼č olan ├×akir, bu tehlikeden kurtulma zaman─▒n─▒n geldi─či konusunda ─░stanbulÔÇÖda arkada┼člar─▒n─▒ ikna etmeye ├žal─▒┼č─▒yordu.
K─▒r─▒ma ili┼čkin esasl─▒ kararlar─▒n 1915 MartÔÇÖ─▒nda ─░stanbulÔÇÖda ─░ttihat ve Terakki Cemiyeti b├╝nyesinde al─▒nm─▒┼č olma ihtimali olduk├ža kuvvetlidir. ÔÇťBu m├╝zakerelerde, Bahaettin ├×akir BeyÔÇÖin ├╝lkenin harici d├╝┼čmanlara taalluk eden i┼člerinden sarf─▒ nazar ederek sadece d├óhili d├╝┼čmanlar─▒yla me┼čgul olmas─▒na karar verildi.ÔÇŁ ├×akir ÔÇťd├óhildeki ErmenilerleÔÇŁ u─čra┼čmakla g├Ârevlendirildi. ÔÇťBu m├╝zakereler nihayet tehcir kanununun ne┼čri ile neticelenmi┼čti. Bahaettin ├×akir Bey bir m├╝ddet sonra Kafkas cephesine avdet etti─či zaman, yeni haz─▒rl─▒klar tamam─▒yla belirlenmi┼č bulunuyorduÔÇŁ(s.151ÔÇô152).
Yukar─▒daki uzun al─▒nt─▒da Taner Ak├žam t─▒rnak i┼čaretleri i├žerisinde al─▒nt─▒lad─▒─č─▒ metinler ve aktard─▒─č─▒ di─čer bilgiler i├žin sava┼č s─▒ras─▒nda Te┼čkilat-─▒ MahsusaÔÇÖda hizmet yapm─▒┼č olan Arif Cemil (Denker)ÔÇÖin an─▒lar─▒na at─▒fta bulunmaktad─▒r. Ancak Ak├žamÔÇÖ─▒n yukar─▒daki ┼čekilde aktard─▒─č─▒ bu b├Âl├╝m, orijinal eserde olduk├ža farkl─▒ ┼čekilde ge├žmektedir:
Doktor Bahaettin ├×akir bey ─░stanbulÔÇÖda art─▒k te┼čkilat─▒ mahsusan─▒n harici d├╝┼čmanlara taalluk eden i┼člerinden sarf─▒nazar ederek memleketin dahili d├╝┼čmanlar─▒yla me┼čgul olm─▒ya karar vermi┼čti. ├ç├╝nk├╝ Doktor Bahaettin ├×akir bey Erzurumda ve Kafkas cephesinin di─čer noktalar─▒nda ge├žirdi─či d├Ârt be┼č ay zarf─▒nda pek ├žok hakikatlere ┼čahit olmu┼čtu. Ermenilerin T├╝rkiyeÔÇÖye kar┼č─▒ tak─▒nd─▒klar─▒ tav─▒r ve Rus ordusuna ettikleri yard─▒m kendisinde harici d├╝┼čman kadar dahili d├╝┼čmandan da korkmak laz─▒m geldi─či kanaat─▒n─▒ has─▒l etmi┼čti. Dahildeki Ermeniler ├žete te┼čkiliyle ordumuzun arkas─▒n─▒ tehdit ve hatt─▒ ricÔÇÖat─▒n─▒ kesmeye ├žal─▒┼č─▒yorlard─▒.39

10
administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:53    Sujet du message: RÚpondre en citant

KralAuriverde a Úcrit:

(ÔÇŽ) Doktor Bahaettin ├×akir bey bunlar─▒ ─░stanbulÔÇÖda ─░ttihat ve terakki merkezi umumisinin dikkati nazar─▒na koyarak orduyu b├╝y├╝k bir tehlikeden kurtarmak i├žin al─▒nacak tedbirleri m├╝zakere ile me┼čgul bulunuyordu. Bu m├╝zakereler nihayet tehcir kanununun ne┼čri ile neticelenmi┼čti. Doktor Bahaettin ├×akir bey bir m├╝ddet sonra Kafkas cephesine avdet etti─či zaman yeni vaziyet tamamiyle taayy├╝n etmi┼č bulunuyordu. Fakat gene bu noktalara temas edemeden ge├žece─čiz. ├ç├╝nk├╝ Ermenilerin tehciri meselesi te┼čkilat─▒ mahsusa mevzuunun b├╝sb├╝t├╝n haricinde kalmaktad─▒r.40
Yazar─▒n bu pasaj─▒ kullan─▒m─▒yla ilgili olarak birka├ž ciddi sorun bulunmaktad─▒r:
a)
Orijinal kaynakta ge├žen ve ÔÇťÔÇŽdahili d├╝┼čmanlardan korkmak laz─▒m geldi─čiÔÇŁni belirten ifade, Ak├žam taraf─▒ndan ÔÇťÔÇŽdahili d├╝┼čmanlarla u─čra┼čmak laz─▒m geldi─čiÔÇŁ ┼čeklinde de─či┼čtirilmi┼č bulunuyor.
b)
Ak├žam bu kayna─č─▒ ÔÇťBu m├╝zakerelerde, Bahaettin ├×akir BeyÔÇÖin ├╝lkenin harici d├╝┼čmanlara taalluk eden i┼člerinden sarf─▒ nazar ederek sadece d├óhili d├╝┼čmanlar─▒yla me┼čgul olmas─▒na karar verildiÔÇŁ ┼čeklinde ve t─▒rnak i├žerisinde al─▒nt─▒lamaktad─▒r. Oysa orijinal kaynakta bu olay ÔÇťDoktor Bahaettin ├×akir bey ─░stanbulÔÇÖda art─▒k te┼čkilat─▒ mahsusan─▒n harici d├╝┼čmanlara taalluk eden i┼člerinden sarf─▒nazar ederek memleketin dahili d├╝┼čmanlar─▒yla me┼čgul olm─▒ya karar vermi┼čtiÔÇŁ ┼čeklinde aktar─▒lmaktad─▒r. Yani metinde bahsedilene g├Âre bu konuyla me┼čgul olmaya karar veren Bahaettin ├×akir BeyÔÇÖin kendisidir ve Bahaettin ├×akir BeyÔÇÖin herhangi bir ┼čeyle me┼čgul olmas─▒na karar verilen bir m├╝zakere ya da toplant─▒dan bahsedilmemektedir. Bu sebeple Ak├žamÔÇÖ─▒nÔÇťBu m├╝zakerelerde, Bahaettin ├×akir BeyÔÇÖin ├╝lkenin harici d├╝┼čmanlara taalluk eden i┼člerinden sarf─▒ nazar ederek sadece d├óhili d├╝┼čmanlar─▒yla me┼čgul olmas─▒na karar verildiÔÇŁ al─▒nt─▒s─▒n─▒n Ak├žamÔÇÖ─▒n kulland─▒─č─▒ kaynakta bir dayana─č─▒ bulunmuyor ve s├Âz konusu tahrifat Ermenileri hedef alan resmi bir politika izlenimini yaratmak i├žin yap─▒lm─▒┼č gibi g├Âr├╝n├╝yor.
c)
Benzeri bir ┼čekilde ÔÇť[Bahaettin] ├×akir ÔÇťd├óhildeki ErmenilerleÔÇŁ u─čra┼čmakla g├ÂrevlendirildiÔÇŁ ifadesinin al─▒nt─▒lanan orijinal eserde hi├žbir dayana─č─▒ bulunmamaktad─▒r ve ÔÇťdahildeki ErmenilerÔÇŁ ifadesi tamamen c├╝mledeki genel ba─člam─▒n─▒n d─▒┼č─▒nda kullan─▒lm─▒┼čt─▒r. Orijinal kaynakta yer alan s├Âz konusu pasajda sadece tek bir yerde ÔÇťd├óhildeki ErmenilerÔÇŁ ifadesi kullan─▒lmakta ve bu da ÔÇťDahildeki Ermeniler ├žete te┼čkiliyle ordumuzun arkas─▒n─▒ tehdit ve hatt─▒ ricÔÇÖat─▒n─▒ kesmeye ├žal─▒┼č─▒yorlard─▒ÔÇŁ ┼čeklindeki Ermenilerin ordu i├žin olu┼čturdu─ču tehdide y├Ânelik bir ifadedir. Dolay─▒s─▒yla al─▒nt─▒lanan orijinal eserde Bahaettin ├×akir BeyÔÇÖin herhangi bir vazife ile g├Ârevlendirildi─čine dair kesinlikle bir bilgi bulunmamaktad─▒r.
d)
Ak├žamÔÇÖ─▒n bu kaynaktan ÔÇťBahaettin ├×akir Bey bir m├╝ddet sonra Kafkas cephesine avdet etti─či zaman, yeni haz─▒rl─▒klar tamam─▒yla belirlenmi┼č

11
administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:54    Sujet du message: RÚpondre en citant

KralAuriverde a Úcrit:

bulunuyorduÔÇŁ ┼čeklinde bir al─▒nt─▒ aktarmas─▒na ra─čmen, as─▒l kaynakta ÔÇťyeni haz─▒rl─▒klaraÔÇŁ dair hi├žbir ibare yer almamakta, fakat yeni bir vaziyetin ortaya ├ž─▒kt─▒─č─▒ belirtilmektedir. Bu tahrifat da Ermenileri hedef alan ve bunun i├žin de ÔÇťyeni haz─▒rl─▒klar─▒nÔÇŁ yap─▒ld─▒─č─▒ bir politika izlenimi yaratma ├žabas─▒n─▒n sonucudur. ├ťstelik yazar─▒n Te┼čkilat-─▒ MahsusaÔÇÖn─▒n tehcirdeki rol├╝n├╝ g├Âstermek i├žin kulland─▒─č─▒ bu kaynaktaki olduk├ža a├ž─▒klay─▒c─▒ bir c├╝mleyi, al─▒nt─▒lad─▒─č─▒ metne dahil etmemesi de son derece dikkat ├žekicidir. Ak├žamÔÇÖ─▒n verdi─či al─▒nt─▒lara dahil etmedi─či son k─▒s─▒mda Arif Cemil ÔÇťErmenilerin tehciri meselesi te┼čkilat─▒ mahsusa mevzuunun b├╝sb├╝t├╝n haricinde kalmaktad─▒rÔÇŁ demektedir.
E┼čref Ku┼č├žuba┼č─▒ÔÇÖn─▒n S├Âzleri
Yazar, soyk─▒r─▒m olarak tan─▒mlad─▒─č─▒ olaylar─▒n uygulan─▒┼č─▒n─▒ tart─▒┼č─▒rken, h├╝k├╝metin bir├žok ├╝yesinin Parti taraf─▒ndan y├╝r├╝t├╝len ve tehcir karar─▒ ile ├╝st├╝ ├Ârt├╝len ÔÇťsoyk─▒r─▒m politikas─▒ndanÔÇŁ haberdar olmad─▒─č─▒n─▒ ileri s├╝rmektedir. Yazar bu iddias─▒na kan─▒t olarak, Ermeni ara┼čt─▒rmac─▒ DadrianÔÇÖ─▒n yapt─▒─č─▒ gibi41, E┼čref Ku┼č├žuba┼č─▒ ile yap─▒lm─▒┼č m├╝lakatlar─▒ g├Âstermektedir:
E┼čref Ku┼č├žuba┼č─▒ÔÇÖn─▒n da belirtti─či gibi h├╝k├╝met hi├žbir zaman katliamlara ve s├╝rg├╝nlere ili┼čkin yap─▒lan toplant─▒lardan ve planlardan haberdar edilmezdi (s.156ÔÇô157).
Ak├žamÔÇÖ─▒n kulland─▒─č─▒ orijinal kaynakta E┼čref Ku┼č├žuba┼č─▒ k─▒saca Te┼čkilat-─▒ MahsusaÔÇÖn─▒n eylemlerinden bahsederken ger├žekten de ÔÇťBunlar cidden <<gizli>> tutuldu─ču i├žin kabine azas─▒n─▒n bile me├žhul├╝ idilerÔÇŁ demektedir. Ne var ki, Ak├žamÔÇÖ─▒n Ku┼č├žuba┼č─▒ÔÇÖn─▒n s├Âzlerini bu ┼čekilde kullanmas─▒ ve yorumlamas─▒ birka├ž sorunu da beraberinde getirmektedir. Birincisi, orijinal eserde ne Ermeni tehcirine veya katliam─▒na ili┼čkin, ne de Ermenilere ili┼čkin herhangi bir bahis ge├žmektedir. ─░kincisi ve daha ├Ânemlisi, Ku┼č├žuba┼č─▒ bu c├╝mlenin hemen ard─▒ndan Talat Pa┼čaÔÇÖn─▒n da Te┼čkilat-─▒ MahsusaÔÇÖn─▒n faaliyetlerinden haberdar olmayan kabine ├╝yelerinden biri oldu─čunu ve hatta bunu bir ÔÇťsitem mevzuuÔÇŁ yapt─▒─č─▒n─▒ aktarmaktad─▒r:
Bunlar cidden <<gizli>> tutuldu─ču i├žin kabine azas─▒n─▒n bile me├žhul├╝ idiler. Hatta ├žok iyi hat─▒rlar─▒m. Bir g├╝n Talat Pa┼ča, yar─▒ ┼čaka yar─▒ ciddi: ÔÇťÔÇöE┼čref BeyefendiÔÇŽ Sizin h├╝k├╝met te┼čkilat─▒ndan bize anlatabilece─činiz haberler yok mu?ÔÇŁ demi┼čti. Bunu da, di─čerlerinin duymamas─▒ i├žin yava┼č├ža kula─č─▒ma s├Âylemi┼čti. O tarihte D├óhiliye Naz─▒r─▒ ve iktidarda olan siyasi F─▒rkaÔÇÖn─▒n tabii reisi say─▒lan bir zat─▒n dahi, b├Âylecesine sitem mevzuu yapacak kadar mahrem addedilen ├žal─▒┼čmalar─▒ nelerdi?42
Bu bilginin ─▒┼č─▒─č─▒nda, Taner Ak├žamÔÇÖ─▒n Ku┼č├žuba┼č─▒ÔÇÖn─▒n s├Âzlerini bu ┼čekilde yorumlamas─▒ ve bu ifadeyle katliamlar aras─▒nda ili┼čki kurma ├žabalar─▒ olduk├ža sorunlu hale gelmektedir. Asl─▒nda Ak├žamÔÇÖ─▒n bu yanl─▒┼č yorumlamas─▒n─▒ bir an i├žin do─čru kabul etti─čimiz takdirde, Ak├žamÔÇÖ─▒n ÔÇśTalat Pa┼čaÔÇÖn─▒n denetimi alt─▒nda ger├žekle┼čtirilmi┼č soyk─▒r─▒mÔÇÖ

12
administrateur
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 FÚv 2012 16:56    Sujet du message: RÚpondre en citant

KralAuriverde a Úcrit:

tezi tamamen ├ž├Âkmektedir. ├ç├╝nk├╝ Ku┼č├žuba┼č─▒ÔÇÖn─▒n aktard─▒─č─▒ bu bilgiye g├Âre Taner Ak├žamÔÇÖ─▒n ÔÇťk─▒r─▒m ve s├╝rg├╝nlerin genel koordinat├Âr├╝ÔÇŁ olarak tan─▒mlad─▒─č─▒ Talat Pa┼čaÔÇÖn─▒n s├Âzde koordine etti─či bu ├Ârg├╝t├╝n faaliyetlerinden haberinin olmad─▒─č─▒ g├Âr├╝lmektedir. A├ž─▒k bir ┼čekilde Taner Ak├žam yine at─▒fta bulundu─ču metnin genel anlam─▒n─▒ hi├že saymakta ve okuyucular─▒ yan─▒ltmaktad─▒r. Bu tahrifat da, okuyucuyu yazar Ak├žamÔÇÖ─▒n zaten ├Ânceden sahip oldu─ču bir yarg─▒ya g├Ât├╝rme iste─činin bir par├žas─▒d─▒r.
Ahmet Refik (Alt─▒nay)ÔÇÖ─▒n Kitab─▒
Ak├žam kitab─▒nda ├žetelerin katliamlardaki rollerini ele ald─▒─č─▒ bir k─▒sm─▒nda ┼čunlar─▒ yazmaktad─▒r:
Ahmet Refik AdanaÔÇÖya 30ÔÇô40 km mesafedeki Pozant─▒ÔÇÖda katliamlar─▒n d├╝zenleyicilerinin ÔÇťKafkasyaÔÇÖya g├Ânderilmi┼č ├žetelerden yeniden ├Ârg├╝tlenmi┼čÔÇŁ olduklar─▒na dair ifade vermi┼čtir (s.158).
Burada ilk olarak belirtmek gerekir ki Ahmet Refik (Alt─▒nay) herhangi bir yere ifade vermemi┼č, fakat bir kitap yazm─▒┼čt─▒r. Pozant─▒ÔÇÖn─▒n, ya da genel olarak Kilikya b├Âlgesi katliamlar─▒n ger├žekle┼čti─či yerler aras─▒nda olmamas─▒n─▒n yan─▒ s─▒ra,43 Ahmet Refik de, Ak├žamÔÇÖ─▒n at─▒fta bulundu─ču kitab─▒nda ÔÇťkatliamÔÇŁ kelimesini kullanmamakta fakat katliam ile sonu├žlan─▒p sonu├žlanmad─▒─č─▒n─▒ belirtmeden Pozant─▒ÔÇÖda ÔÇť├žetelerin h├╝cumundanÔÇŁ bahsetmektedir:
Ermenilerin en ziyade korktuklar─▒ Pozant─▒ idi. Orada, ├žetelerin h├╝cumu kalblerini titretiyordu. Bunlar hangi ├žetelerdi? ─░ttihat h├╝k├╝metinin Turan siyaseti, ─░slam ittihad─▒ nam─▒na KafkasyaÔÇÖya g├Ânderdi─či ├žetelerdi.44
├ľyle g├Âr├╝n├╝yor ki yazar ÔÇťh├╝cumÔÇŁ ve ÔÇťkatliamÔÇŁ kelimelerini de─či┼čtirmekten ve okuyucuda yanl─▒┼č izlenimler b─▒rakmaktan rahats─▒zl─▒k duymuyor.
Eski Bayburt Kaymakam─▒ Nusret BeyÔÇÖin ─░fadesi
├ço─ču kez Ak├žamÔÇÖ─▒n yazd─▒klar─▒ ile kulland─▒─č─▒ kaynaklar─▒n i├žerikleri kar┼č─▒la┼čt─▒r─▒ld─▒─č─▒nda arada ├žok b├╝y├╝k farklar─▒n bulundu─ču ortaya ├ž─▒kmaktad─▒r. Bunun ba┼čka bir ├Ârne─čini kitab─▒n─▒n, ÔÇťk─▒r─▒m emirleriÔÇŁ olarak tan─▒mlad─▒─č─▒ emirleri ele alan bir k─▒sm─▒nda veren Ak├žam, bu konuda ┼č├Âyle yazmaktad─▒r:
Sava┼č sonras─▒ [ger├žekle┼čtirilen] yarg─▒lamalarda mahk├╗m edilen Bayburt Kaymakam─▒ Nusret, hi├žbir ErmeniÔÇÖnin hayatta b─▒rak─▒lmamas─▒ ve bu emre uymayanlar─▒n da idam edilece─či yolunda ─░stanbulÔÇÖdan emirler ald─▒─č─▒na dair ifade vermi┼čtir (s.165).
Ak├žamÔÇÖ─▒n bu iddias─▒n─▒ dayand─▒rd─▒─č─▒ kaynak Bayburt Davas─▒ÔÇÖn─▒n karar suretidir. Fakat burada Ak├žamÔÇÖ─▒n atlad─▒─č─▒ birka├ž detay─▒ k─▒saca a├ž─▒klamak gerekmektedir. Bilindi─či

13
Poster un nouveau sujet   RÚpondre au sujet    Forums d'A TA TURQUIE Index du Forum » La vie sociale, ├ęconomique & politique en Turquie mais aussi en France Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Aller Ó la page 1, 2  Suivante
Page 1 sur 2

Sauter vers: