107 visiteur(s) et 0 membre(s) en ligne.
  Cr├ęer un compte Utilisateur

Utilisateurs

Bonjour, Anonyme
Pseudo :
Mot de Passe:
PerduInscription

Membre(s):
Aujourd'hui : 0
Hier : 0
Total : 2187

Actuellement :
Visiteur(s) : 107
Membre(s) : 0
Total :107

Administration

Derniers Visiteurs

cengiz-han : 12h31:11
murat_erpuyan : 14h05:03
administrateu. : 21h48:42
valentind76 : 1 jour, 21h00:19
BulentS : 3 jours

N├ętiquette du forum

Les commentaires sont sous la responsabilit├ę de ceux qui les ont post├ęs dans le forum. Tout propos diffamatoires et injurieux ne sera tol├ęr├ę dans ces forums.

Forums d'A TA TURQUIE :: Voir le sujet - L'engagement politique des artistes !
Forums d'A TA TURQUIE Index du Forum Forums d'A TA TURQUIE
Pour un ├ęchange interculturel

FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs    

L'engagement politique des artistes !
Aller Ó la page 1, 2, 3, 4  Suivante

Poster un nouveau sujet   RÚpondre au sujet    Forums d'A TA TURQUIE Index du Forum » La vie sociale, ├ęconomique & politique en Turquie mais aussi en France
Voir le sujet prÚcÚdent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
KOPUZ
Advanced Expert
Advanced Expert

MessagePostÚ le: 30 Nov 2006 2:18    Sujet du message: L'engagement politique des artistes ! RÚpondre en citant

Lors de ma derniere participation a ce forum , j'ai lanc├ę un sujet sur Yilmaz Guney . J'ai eu des reponses et points differents interressessant ! Mais malheuresemnt cela a tourn├ę aux vinaigres ! Et du coup veto du moderateur .

Yilmaz Guney , ainsi que d'autre nom du cinema , de la Litt├ęrature et du monde la musique ont une ideologie politique contraire au pouvoir en place , aussi bien aujourd'hui que dans le pass├ę . Yilmaz Guney a exprim├ę les injustices dans ces films , Orhan PAMUK lui a outre passer l'article 301 du code penal Turc . Etc ...

Est ce que denoncer une injustice , s'engager dans l'oposition prendre a partie un gouvernement , ou l'agissement d'un pays sur la non reconnaissance de ces minorit├ęs fait de ces hommes des ennemis de la republique ??

a ton le droit de critiquer ouvertement la republique Turque ??
N'est ce pas dans la critique l'agissement des hommes aux pouvoirs qu'on juge que la republique en elle meme ??

Les mentalit├ęs peuvent changer que si on a le courage des ces opignions , la realit├ę n'est-elle pas de dire que dans notre pays il ya encore des injustices qui merit├ę d'etre reparer ?

Dans le sujet de Yilmaz Guney , il a ete cit├ę Ahmet Kaya qui a dit " Serefsizlerin vatani" , la remarque prete a polemique ! Mais a t on oublier la condanation du premier ministre Turque pour avoir insult├ę le pere de la republique Turque !!

La libert├ę d'expression serait unidirectionnel , certains peuvent d'autres pas ?

sur un autre plan KAYA a ete accus├ę d'avoir particip├ę a des magnifestations du PKK, ( encore une fois je precise ce n'est point un soutien de ma part au PKK) d'autres artiste ont participe a des magnifestations du MHP , l'autre extrem de l'image politique TURC , le feodalisme culturel de L'Est de la turquie a ete aussi evoqu├ę ! Pour ma part j'ai vu ma petite vie , des symboles d'un autre genre de feodalisme aussi , jusqu'a voire le symbole des loups gris se dresser dans les mariage , qui est un evement cultures et traditionel .

Quel interpretation faire des ces deux extrem , d'un cote le poing ou le V de la victoire et de l'autre le Loup ?
Quel jugement port├ę a l'engagement politique des artistes ?
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privÚ
Salih_Bozok
V.I.P
V.I.P

MessagePostÚ le: 30 Nov 2006 10:13    Sujet du message: Re: L'engagement politique des artistes ! RÚpondre en citant

KOPUZ a Úcrit:

Dans le sujet de Yilmaz Guney , il a ete cit├ę Ahmet Kaya qui a dit " Serefsizlerin vatani" , la remarque prete a polemique ! Mais a t on oublier la condanation du premier ministre Turque pour avoir insult├ę le pere de la republique Turque !!

La libert├ę d'expression serait unidirectionnel , certains peuvent d'autres pas ?

En r├ęservant ma r├ęponse pour plus tard sur certains points que tu soulignes, tels que, par exemple, l'engagement politique des artistes....je fais remarquer deux points:

1- si tu ├ęvoques (cf citation ci-dessus..) la condamnation de RTE, il ne s'est jamais permis -├á ma connaissance- d'insulter publiquement le fondateur de la R├ępublique de Turquie. Cela aurait ├ęt├ę autrement plus grave...Il a publiquement r├ęcit├ę un po├¬me "les mosqu├ęes sont nos casernes, les coupoles sont nos boucliers et les minarets sont nos ba├»onnettes.." consid├ęr├ę par le tribunal comme incitation ├á la violence d'une partie de la population contre une autre sur des bases religieuses. Sauf erreur de ma part, la Cour a estim├ę que ce po├¬me de Mehmet Akif Ersoy, celui qui a ├ęcrit les paroles de l'hymne national, a ├ęt├ę utilis├ę en dehors de son contexte ├á des fins politiques....

L'insulte ├á l'├ęgard du fondateur de la R├ępublique d├ępasse de loin toutes les limites de la libert├ę d'expression. Tous les turcs doivent leur existence en tant que nation souveraine et leur dignit├ę, ├á la clairvoyance, au courage, et au g├ęnie de ce grand homme qu'├ętait Atat├╝rk....

2- Ahmet Kaya, par l'expression qu'il a utilis├ęe "serefsizlerin ├╝lkesi" (pays de ceux qui n'ont pas d'honneur, de dignit├ę) nous a ainsi tous insult├ęs, tous les turcs, tous ceux qui vivent sur le sol turc.. Cela est aussi incompatible avec la libert├ę d'expression, au m├¬me titre que l'attitude de certains jeunes n├ęs sur le sol fran├žais qui ont siffl├ę "la marseillaise" lors du match de foot France - Alg├ęrie, ├á Paris.

Pour clore, provisoirement, ce chapitre, je rappellerai que c'est Mustafa Kemal Atat├╝rk qui a enseign├ę ├á quel point il ├ętait important de respecter la dignit├ę et l'honneur d'une nation, m├¬me ennemie.. Lors de son entr├ęe au palais du gouvernement ├á Izmir, apr├Ęs la lib├ęration de la villle le 9 Septembre 1922, il a fait enlever le drapeau grec qui ├ętait ├ętal├ę ├á ses pieds, en refusant de marcher dessus. A ceux qui ont fait remarquer qu'├á ce m├¬me endroit, le roi grec avait march├ę sur le drapeau turc, il a r├ępliqu├ę :
"il a eu tort. Le drapeau, c'est l'honneur, la dignit├ę d'une Nation..Personne n'a le droit de les pi├ętiner..."
KOPUZ
Advanced Expert
Advanced Expert

MessagePostÚ le: 01 DÚc 2006 0:03    Sujet du message: PROTESTATION RÚpondre en citant

En lancent ce sujet avec mod├ęration, j’esp├ęrai me trouver face a des personnes avec qui j’aurais un ├ęchange d’id├ęes et un d├ębat sur le fond ! Malheureusement je me vois censur├ę par l’effacement d’un de mes textes avec un ├ęchange tr├Ęs courtois et un partage d’id├ęe avec Salih Bozak !

A mon grand regret m├¬me ├á 2000 km de la Turquie je vois que certains n’ont toujours pas perdu les habitudes d’une fausse d├ęmocratie !

Je proteste et condamne de tel agissement, et regrette que certains n’aient point le courage de leur id├ęologie ! La suppression de mes ├ęcrits me r├ęconforte dans l’id├ęe que j’avais de la libert├ę d’expression chez les Turques ! Le vrai f├ęodalisme est surtout celui de ceux qui se renferment dans leurs b├¬tises !

Le fondement du d├ębat d├ęmocratique est dans le fait de savoir exprimer ces id├ęes et de les d├ęfendre.

Sur de tel agissement je pr├ęf├Ęre, aller sur des forums ou peut vraiment avoir une vrai expression sur a ta Turquie, c’est une vrai dictature nationaliste !!!

TOUCHE PAS MON IMAGE DE FACHO= JE TE SUPRIME
murat_erpuyan
Admin
Admin

MessagePostÚ le: 01 DÚc 2006 0:24    Sujet du message: L├á je suis tr├Ęs fach├ę! RÚpondre en citant

Etant en d├ęplacement j'arrive lire seulement les contris des forums. J'ai lu la premi├Ęre et m'appretais ├á engager le d├ębat, evidemment j'ai lu celle de Bozok et la troisi├Ęme avec accusation d'effacement de message.

L├á je suis tr├Ęs fach├ę, puisque ce n'est pas le cas.

Ici, seulement deux personnes, moi et le webmaster ont la possibilit├ę technique d'effacer les messages. Lui il peut effacer seulement des injures grossi├Ęres et moi sur le contenu.

Depuis 6 ans sur les forums de ce site je n'ai pas effac├ę des messages injurieux en ma personne. Mais il m'est arriv├ę d'effacer des messages, dernier ├ęv├ęnement date de peu, un extr├ęmiste de droit ayant vite ├ępuis├ę ses arguments avait lanc├ę des injures et il est exclu des forums.

Sinon j'essaie de r├ęgler par le jeu des cartons jaunes et rouges les exc├Ęs. Je ne peux tol├ęrer ni moralement ni du point de vue de ma responsabilit├ę des propos injurieux, diffamatoires, qui ne respectent pas la sensibilit├ę de l'autre.

Les principes sont ├ęnonc├ęes dans l'entr├ęe du forum :

http://www.ataturquie.asso.fr/modules.php?ModPath=phpBB2&ModStart=viewtopic&t=3&t=3&sid=dc0e478661ec3f7acb5d63f0d1454165

Par ailleurs, par rapport ├á mes connaissances, les forums de ce site sont des espaces de libert├ęs digne de ce nom.

Je suis de├žu de ce genre d'accusation infond├ęe...
Salih_Bozok
V.I.P
V.I.P

MessagePostÚ le: 01 DÚc 2006 0:24    Sujet du message: RÚpondre en citant

H├ę....je suis aussi emb├¬t├ę que mon dernier message soit supprim├ę..mais honnetement, je ne pense pas qu'on y soit censur├ę..je pense qu'il y a eu un probl├Ęme technique, Kopuz..
Mon message disparu disait en substance, que je m'├ętais en fait tromp├ę sur l'auteur du p├┤eme qui a valu 4 mois de prison ├á RTE, mais que ce po├¬me, effectivement ├ęcrit ├á l'origine par Ziya G├Âkalp, avait ├ęt├ę "d├ęform├ę" par RTE qui a ajout├ę les vers incrimin├ęs, et enlev├ę les strophes ├á la gloire de l'arm├ęe..le p├┤eme ├ętant ├ęcrit en 1912 pour encourager les soldats turcs en guerre contre la Bulgarie lors des guerres balkaniques..
J'aurai du mal à retrouver le même style..mais tant pis, on fera avec et reprendra le dialogue..
Je disais bien "au temps pour moi..." car je me suis tromp├ę d'auteur, en attribuant le po├¬me ├á Mehmet Akif..
Voil├á pour le probl├Ęme de forme..
Pour ce qui est du d├ębat de fond, nous le reprendrons quand la perturbation sera termin├ęe sur le net..OK mon grand???
KOPUZ
Advanced Expert
Advanced Expert

MessagePostÚ le: 01 DÚc 2006 0:30    Sujet du message: RÚpondre en citant

Je suis reelement en colere , M. BOZOK peut confirmer mon texte n'avait rien d'injurieux , c'est au contraire constructif !

Si cela est purement technique je presentes mes excuses ! et demande l'effacement de mon texte de protestations ! si ce n'est pas le cas je m'intiens mes accusations !

Cordialement

Sahin
KOPUZ
Advanced Expert
Advanced Expert

MessagePostÚ le: 01 DÚc 2006 0:41    Sujet du message: RÚpondre en citant

Bundan gayri ciddi bir katilmam olmiyacaktir bu foruma , bazlari gibi 2 kurusluk sakalarlan katilacam !
Salih_Bozok
V.I.P
V.I.P

MessagePostÚ le: 01 DÚc 2006 0:41    Sujet du message: RÚpondre en citant

Mais bien s├╗r, il n'y avait rien d'injurieux ni chez Kopuz, ni chez moi, et un dialogue courtois s'├ętait amorc├ę...que..vlam...├ža saute..Ca fout mal, quand on fait des efforts de part et d'autre et qu'on essaye de trouver un terrain d'entente ├á partir des positions de d├ępart divergentes...en s'├ętalant sur des points de litige....
Mais je suis persuad├ę qu'il s'agit d'un probl├Ęme technique..man d├ębat avec Vlad, a ├ęgalement ├ęt├ę effac├ę, et j'ai vite copi├ę ma r├ęponse quand le message commen├žait ├á bloquer juste avant que le serveur ne r├ęponde plus!!!
Salih_Bozok
V.I.P
V.I.P

MessagePostÚ le: 01 DÚc 2006 0:44    Sujet du message: RÚpondre en citant

KOPUZ a Úcrit:
Bundan gayri ciddi bir katilmam olmiyacaktir bu foruma , bazlari gibi 2 kurusluk sakalarlan katilacam !

H├ę..ho!! je suis en train d'expliquer qu'il s'agit tr├Ęs probablement d'un pb technique et j'use de mon clavier pour ├ža..et voil├á ce que je trouve comme intervention de ta part...J'ai droit de me f├ócher non??? Je me trouve sur la m├¬me gal├Ęre que tous ceux dont les messages ont ├ęt├ę effac├ęs...T'es pas le seul mec!!!

NB.. Tu peux effacer toi-m├¬me d'ailleurs ton texte de protestation en cliquant sur (x) en haut ├á droite du message....Ce serait une bonne initiative....et occasion de reprendre le dialogue l├á o├╣ il a "saut├ę"...
Dom
Site Admin / Webmaster
Site Admin / Webmaster

MessagePostÚ le: 01 DÚc 2006 0:53    Sujet du message: RÚpondre en citant

Hum Hum suite ├á une mauvaise manipulation de ma part j'ai plant├ę la base de donn├ęes et j'ai donc d├╗ la restaurer avec ma derni├Ęre sauvegarde d'aujourd'hui vers 13h00 Rolling Eyes

Voil├á donc d├ęsol├ę pour ceux qui ont post├ę mais personne n'a supprim├ę volontairement des posts donc pas la peine de se prendre la t├¬te Rolling Eyes Idea

Mobilit├ę urbaine ├ęlectrique :
www.trottnscoot.com - www.trottnshop.com
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privÚ Envoyer un e-mail
KOPUZ
Advanced Expert
Advanced Expert

MessagePostÚ le: 01 DÚc 2006 1:04    Sujet du message: RÚpondre en citant

bon une clope et verre de whisky calmeront les esprits eventuellement ! Very Happy

Si non les remarques sur la suite du debat pourrait aussi faire l'affaire si quelqu'un a un truc a dire
Salih_Bozok
V.I.P
V.I.P

MessagePostÚ le: 01 DÚc 2006 10:43    Sujet du message: RÚpondre en citant

verre de whisky!!!
quelle est ta marque pr├ęf├ęr├ęe de ce breuvage ├ęminemment "bourgeois"......
KOPUZ
Advanced Expert
Advanced Expert

MessagePostÚ le: 01 DÚc 2006 16:17    Sujet du message: RÚpondre en citant

il est evident que ├ža serait un "chivas" si le porte monnaie l'autoris├ę , mais bon un JB n'est pas de refus pour s'arracher les poumons !
KOPUZ
Advanced Expert
Advanced Expert

MessagePostÚ le: 02 DÚc 2006 16:12    Sujet du message: RÚpondre en citant

Bon je reste un peu sur ma fin un peu ! un debat qui avait fort bien commenc├ę est parti un peu dans les choux .
Je vais faire encore grincer des dents , mais bon il ne faut pas avoir honte de ce qu'on defend !

Moi meme j'avais entendu cette phrase de Kaya a l'epoque , mais je m'interress├ę peu a l'epoque a toute cette agitation .
Dans toute polemique , il y a deux partis "le pour" et "le contre" comme beaucou d'entre j'ai souvent ecoute les dires d'un point de vue , jusqu"au point o├╣ il faut prendre consience que pour se forger une opignion il faut s'interress├ę a tout les elements !

Je pense que l'engagement politique de certains artistes en turquie en contribuer a faire evoluer les mentalit├ęs . La pression de l'opignion public internationale y a aussi jouer un role !
L'implication de Y. Guney et d'ahmet Kaya ont contributuer a l'aboutissement d'une loi sur la librere pratiquer de la langue Kurde en Turquie.

Concernant la phrase je ne rapele plus exactement le contexte exacte dans la quel elle a ete cit├ę . Je fais quelque recherche a ce propos et Je retracerai les certudes de l'elevement par apres !

en attendant suis tomber sur un sujet qui peut eclairer ce qu'est Ahmet Kaya !
Comme a son abitude une partie de la population ideolatre Kaya et d'autre le degnigre, cette constatation est valable pour tout les sujet et toute les situation . Ce qui est important c'est d'avoir une tolerance a l'expression et de se faire une opigion en connaissance de cose !

Voile le texte , qu'on peut voir sur le site officiel d'ahmet KAYA ,

├ç─░LEDEN ├çIKMI├× VATANDA├×'LAR ├ťLKES─░
Bundan birka├ž ay evvelki Y─▒lmaz G├╝ney polemiklerini, durduk yerde sinemas─▒n─▒, ki┼čili─čini, hayat─▒n─▒ “tart─▒┼čmaya a├žmalar─▒n─▒” hat─▒rlay─▒n: Ne lumpenli─či kalm─▒┼čt─▒ ortada, ne ma├žolu─ču, ne filmlerinin boktanl─▒─č─▒. ├×├╝k├╝r, ├çirkin Kral’─▒ kurda ku┼ča yem etmeyen, devrimcili─činin, sinemac─▒l─▒─č─▒n─▒n hakk─▒n─▒ teslim eden kalem┼čorlar da ├ž─▒kt─▒. ├×imdi G├╝ney’in son filmi “Duvar” T├╝rkiye sinemalar─▒nda, naa┼č─▒ h├ól├ó Fransa’da, Pere-Lachaise mezarl─▒─č─▒nda...

Ailesinin karar─▒ uyar─▒nca, Ahmet Kaya’n─▒n da yeni adresi Pere-Lachaise: Y─▒lmaz G├╝ney’in yan─▒ba┼č─▒. Sadece onun de─čil, Ahmet Kaya art─▒k Jim Morrison’─▒n, Oscar Wilde’─▒n, Paul Eluard’─▒n, Isadora Duncan’─▒n, Sarah Bernhardt’─▒n da kom┼čusu...

Y─▒lmaz G├╝ney ├╝zerinde d├Ânen sa├žmal─▒klarla hemen hemen ayn─▒ anlarda, Ahmet Kaya’n─▒n “olay”─▒ vuku buldu. Magazincilerin gecesinde, Kaya, elinde ├Âd├╝l├╝yle a┼ča─č─▒ yukar─▒ ┼č├Âyle dedi: “├×imdi bir K├╝rt├že ┼čark─▒ yapaca─č─▒m, bu ┼čark─▒ya da bir klip ├žekece─čim. Bu klibi yay─▒nlayacak y├╝rekli arkada┼člar oldu─čunu biliyorum. Yay─▒nlamazlarsa, T├╝rkiye halk─▒yla nas─▒l hesapla┼čacaklar─▒n─▒ da biliyorum...”

Avu├žlar─▒n─▒n i├žiyle masay─▒ d├Âv├╝p sa─č kolu kesilmi┼č gibi hayk─▒ranlar─▒, g├Â─č├╝s ├Ânde g├Âbek i├žerde Ahmet Kaya’n─▒n sakin dingin oturdu─ču masaya do─čru ilkokul ├žocu─ču tad─▒nda cumhuriyet mar┼člar─▒ okuyanlar─▒, sunturlu bir k├╝f├╝r yemi┼č gibi Kaya’n─▒n ├╝zerine naralarla y├╝r├╝yen cengaverleri hat─▒rlay─▒n. Kaya vefat etti─či g├╝n televizyonlarda hep g├Âsterilen bu g├Âr├╝nt├╝lerdeki ├žirkin, kibirli, g├Âz├╝ d├Ânm├╝┼č milliyetperverleri, “├žileden ├ž─▒km─▒┼č vatanda┼č”─▒ bir kez g├Âr├╝nce unutmak zaten kolay de─čil. Ahmet Kaya’n─▒n provokasyondan bile say─▒lmayacak o davetine bile b├Âylesine hindi gibi kabar─▒p, aslan gibi pen├želerini ├ž─▒kar─▒p ellerinde olsa adam─▒ ├žatal b─▒├žaklarla par├žalayacak bu insanlar─▒, bu insanlar─▒ bir anda b├Âyle sald─▒rganla┼čt─▒ran zihniyeti, ideolojiyi her zaman her yerde bulmak, g├Ârmek m├╝mk├╝n. ├ľrt├╝y├╝ biraz kald─▒rmak yetiyor. D├╝zg├╝n fa├žan─▒n alt─▒ndaki fal├žata hemen ├ž─▒k─▒veriyor. Zira mesele hudutlar─▒ savunmaktan, istiklal korumaktan ba┼čka bir ┼čey art─▒k. Galiba sadece Muhsin K─▒z─▒lkaya o romantik veda yaz─▒s─▒nda belirtti, Yeni Biny─▒l’da pazar g├╝n├╝: Ahmet Kaya’n─▒n oradaki varl─▒─č─▒, bir tak─▒m siyasi tav─▒rlar─▒n, s├Âzlerin, d├╝┼č├╝ncelerin ├Âtesinde, orada bulunanlar i├žin zaten hazmedilmesi zor bir ┼čeydi: Sakall─▒, da─č─▒n─▒k, esmer, “oral─▒”... “Saza Niye Gelmedin” hat─▒r─▒na o geceye kabul edildiyse, sazda cazda kalmas─▒n─▒ bilmeli, lay─▒k bulundu─ču payeden ├Ât├╝r├╝ m├╝te┼čekkir olmal─▒yd─▒...

Benim sonum d├╝nden belli...
Ahmet Kaya’n─▒n ├Âl├╝m├╝, kula─č─▒m─▒za hemen onun en g├╝zel, en hat─▒ral─▒ ┼čark─▒lar─▒n─▒ (neredeyse b├╝t├╝n ┼čark─▒lar─▒n─▒), o ┼čark─▒lar─▒ beraber dinledi─čimiz arkada┼člar─▒, o anlar─▒, o sohbetleri getirdi. Ahmet Kaya, bir s├╝r├╝ ba┼čka ┼čark─▒c─▒n─▒n, t├╝rk├╝c├╝n├╝n aksine, ├ževreden, ┼čartlardan, ko┼čullardan soyutlanamayacak biri ├ž├╝nk├╝. ─░yi ┼čark─▒c─▒, iyi besteci, ama b├╝t├╝n i├žinde ifade etti─či ┼čey, tek ba┼č─▒na ifade etti─činden daha g├╝├žl├╝, daha anlaml─▒. Bu, onun i├žin, ba┼čkalar─▒ i├žin oldu─čundan ├žok daha fazla b├Âyle. Bir defa, kendisi zaten ┼čark─▒lar─▒n─▒ d─▒┼čar─▒ya, ├ževreye, hayata g├Âre kurdu─ču i├žin. Bir devri anlamak, yerli yerine koymak i├žin de Ahmet Kaya e┼čsiz bir fig├╝r. Ahmet Kaya’y─▒ tan─▒yabilmek i├žin de devrin temay├╝llerine, ┼čartlar─▒na bakmak ┼čart. Ya da bir d├Ânemin ruhunu, psikolojisini, duygusunu anlamak i├žin Ahmet Kaya’n─▒n psikolojisini, duygusunu takip etmek yeterli.

Ahmet Kaya’n─▒n hi├ž de normal olmayan ├Âl├╝m├╝ne giden yolu katetmek i├žin de ┼čark─▒lar─▒, ┼čark─▒lar─▒n─▒n b├╝t├╝n├╝ne yay─▒lan tedirgin, tetik ├╝st├╝nde duyguyu g├Ârmek kafi. Mesela “Tedirgin” ┼čark─▒s─▒: “Haramiler sarm─▒┼č yolu / G├╝vercinler muhbir u├žar / Telden tele ferman gider / Benim sonum d├╝nden belli...” Ya da “Ba┼č─▒m Belada”, ya da: “Firari umutlar─▒n uzman─▒ olmu┼čum / B├╝t├╝n telsizlerde ad─▒m okunur / Beni bir ├žocuk bile vurur / Dokunma bana... fi┼členirsin / Dokunma bana... sen de yanars─▒n...”

Nas─▒l hayat─▒ “normal” de─čilse, ├Âl├╝m├╝ de normal olmad─▒ Ahmet Kaya’n─▒n. “S├╝rg├╝n Ac─▒s─▒” ┼čark─▒s─▒nda anlatt─▒─č─▒ gibi ya┼čan─▒lan aylar─▒n, “ya┼čad─▒klar─▒m insan─▒ kanser eder” nakarat─▒ gibi bir hayat─▒n nihayeti, ┼čark─▒lar─▒nda ├Ânceledi─či gibi oldu. ├ľyle bir s├╝recin ucuna denk geldi ki, bu ├Âl├╝m├╝ ┼či┼čmanl─▒─č─▒yla, ├žok i├žmesiyle a├ž─▒klamak uygun d├╝┼čm├╝yor, yeterli olmuyor. Bu biyolojik olguyu kabullenip ├žekilmek, sanki ba┼čka bir ┼čeyleri, zihinlerin derinindeki bir ┼čeyi sakl─▒yor, gizliyor.

Polisiye hayat
Bir parantez: Ahmet Kaya’n─▒n s─▒k s─▒k ba┼čvurdu─ču, neredeyse hemen her alb├╝m├╝nde en az bir ┼čiirini ┼čark─▒ yapt─▒─č─▒ Attila ─░lhan’a ilgisi, bu ┼čiire ba─čl─▒l─▒─č─▒, onda kendinden bir ┼čeyler bulu┼ču bo┼čuna de─čil. Attila ─░lhan bu huzursuz atmosferin, belal─▒ hayat─▒n, “tedirgin bir bal─▒k gibi uyuyanlar”─▒n b├╝y├╝k anlat─▒c─▒s─▒d─▒r ne de olsa. 1940’lar─▒ anlatan roman─▒n─▒n ad─▒n─▒n “O Karanl─▒kta Biz” olu┼čunu, bir ba┼čka totaliter rejimin, 1980’lerin atmosferiyle ├Âr├╝len ┼čiir kitab─▒n─▒n ad─▒n─▒n “Korkunun Krall─▒─č─▒” olu┼čunu d├╝┼č├╝n├╝n. Bir s├╝r├╝ ┼čey komik derecede birbirine ba─čl─▒: Ahmet Kaya’y─▒ “arabesk” deyip k├╝├ž├╝ms├╝yoruz, Ece Ayhan da Attila ─░lhan’a “arabesk” diyor, Lale M├╝ld├╝r Ece Ayhan i├žin “polisiye bir hayat ya┼čad─▒” diyerek m├╝thi┼č bir saptama yap─▒yor. Polisiye hayat. Do─čru, bir polis devletinde –hele Ahmet Kaya’n─▒n verimli y─▒llar─▒nda, 80’lerde, 90’larda- mecburen, b├Âyle bir hayat. Ayr─▒ca, Ahmet Kaya’n─▒n m├╝zi─či bir yana, arabesk de hi├ž k├Ât├╝ bir ┼čey de─čildir, y├╝zlerce g├╝zel ├Ârne─či var bir ad─▒m mesafede.

Cendere i├žinde bir liman...
Anahaber b├╝ltenlerinde her f─▒rsatta vurgulad─▒lar: Ahmet Kaya’y─▒ sa─čc─▒s─▒ da dinliyordu, solcusu da, devrimcisi de, m├╝rtecisi de, ├╝lk├╝c├╝s├╝ de. Ahmet Kaya “ba┼čkald─▒r─▒yorum” diyordu, bildirilerden, militanlardan bahsediyordu, ama BMW’ye biniyordu. Olacak i┼č miydi yani?

Bu da bir ┼čahsi parantez: Benim Ahmet Kaya’yla tan─▒┼čmam da son model bir BMW’de olmu┼čtu. Babam─▒n patronunun arabas─▒yd─▒, o─člu bazen arabay─▒ al─▒p turlard─▒, ben ortaokuldayd─▒m, o lisede. Arif Susam’─▒n, Co┼čkun Sabah’─▒n, Atilla Kaya’n─▒n yan─▒nda, “Ba┼čkald─▒r─▒yorum”u, “├×afak T├╝rk├╝s├╝”n├╝ dinlerdi bu ├žocuklar. Paral─▒yd─▒lar, ama devrin parlak gen├žleri gibi giyim ku┼čamlar─▒na, gittikleri “mekan”lara yans─▒mazd─▒ bu. “Harbi delikanl─▒” olay─▒ndayd─▒lar, bitirimdiler, diskoya bara de─čil, meyhaneye, kahveye bilardo oynamaya, ka─č─▒t ├ževirmeye giderlerdi. Sonralar─▒ bir ├╝lk├╝c├╝ arkada┼č─▒m “Sivastopol ├ľn├╝nde”yi ba┼čkas─▒ndan dinlemez olmu┼čtu; ses etmezdi ama, ├Âb├╝r ┼čark─▒lar─▒ndan da ho┼član─▒rd─▒, anlard─▒k. Bir m├╝rteci arkada┼č─▒mla sabaha kadar ─░zmit K├Ârfezi sular─▒na bak─▒p Ahmet Kaya dinledi─čimizi, s├Âyledi─čimizi hat─▒rl─▒yorum, benim elimde bo┼čal─▒p duran bira kutular─▒, onda u├ž uca eklenen sigaralar... Annesini kaybeden, babas─▒na k├╝sen, siyasi meselelerle de hi├ž i┼či olmayan bir arkada┼č─▒m─▒n tek dayana─č─▒ “├×afak T├╝rk├╝s├╝” olmu┼čtu bir d├Ânem...

Bir ├žorba elbette, ama y─▒llar─▒n ard─▒ndan bak─▒nca daha iyi anla┼č─▒l─▒yor: Yeni temay├╝llere, kitle ileti┼čiminin “halkla ili┼čkiler”e vard─▒─č─▒, insanlar─▒n ┼čirketlere, ┼čirketlerin ├╝r├╝nlerine yak─▒nl─▒─č─▒ ya da uzakl─▒─č─▒yla de─čer kazand─▒─č─▒ bir d├Âneme uyum sa─člayamayan insanlard─▒ bunlar. ├×ehrin d─▒┼č─▒ndaki, gecekondulardaki, varo┼člardaki ├žocuklar─▒n –hatta ├Ârg├╝tlenme meselesine hi├ž bula┼čmadan- Ahmet Kaya dinlemeleri anla┼č─▒l─▒r bir ┼čey. Ama Ahmet Kaya ┼čehrin merkezinde, k├╝├ž├╝k burjuvalar aras─▒nda, ilk bak─▒┼čta egemenlerden ├žok da farkl─▒ g├Âr├╝nmeyen bir s├╝r├╝ insan aras─▒nda da ├žok seviliyordu. Tabii bu cenahta da ├Ârg├╝tlenme, toplant─▒lar, bildiriler, afi┼čler filan mevzubahis de─čil.

Vatan hainli─čine, ┼čuna buna gelmeden, ┼čunu s├Âylememiz ┼čart: Ahmet Kaya dinleyicileri, ├Ârg├╝tl├╝ veya ├Ârg├╝ts├╝z, sa─čc─▒ veya solcu, “rahats─▒z” insanlard─▒. Adamdan say─▒lmalar─▒ i├žin katetmeleri gereken yollardan, b├╝t├╝n o yollardan sonra olacaklar─▒ “adam”dan, insan─▒ teraziye vuran o de─čerlerden, maddi ve e┼čitliksiz ├Âl├ž├╝lerden rahats─▒zd─▒lar. Do─čal yerleri soldu. Ama buras─▒ T├╝rkiye, bu ├žocuklar─▒n da kimi m├╝rteci, kimi ├╝lk├╝c├╝ oldu, kimi delikanl─▒l─▒─č─▒n kitab─▒n─▒ yazd─▒. Giderek solcu olma durumunun d─▒┼č─▒nda genel rahats─▒zl─▒klar─▒n, ama ├žok insanda ayn─▒ rahats─▒zl─▒klar─▒n s├Âzc├╝s├╝ oldu Ahmet Kaya. Cendere i├žinde bir limand─▒, Z├╝lf├╝ Livaneli gibi pir├╝pak, beyaz, bembeyaz olmayan bir liman...

“├ça─č yang─▒n─▒na tutuldum...”
Karanl─▒k adamd─▒. Ama ayd─▒nl─▒ktan bahseden karanl─▒k bir adamd─▒. Karanl─▒k ili┼čkileri, karanl─▒k al─▒┼čveri┼čleri vard─▒ sanki. Biraz da da─č─▒n─▒kt─▒, ├Ân├╝n├╝ arkas─▒n─▒ d├╝┼č├╝nmezdi galiba. PKK konseri hadisesi iki sebepten de olabilir: ─░├žmi┼č kabul etmi┼č, i├žmi┼č sahneye ├ž─▒km─▒┼č olabilir. Pek ├Âyle g├Âr├╝nm├╝yor, ama olabilir. Bize sorarsan─▒z, g├Ânl├╝n├╝n bir taraf─▒nda hep duran, ama neticede bir bask─▒ olu┼čturan, bir bask─▒dan kaynaklanan itelemelere maruz kalm─▒┼čt─▒r. M├╝him de─čil. Ama mesela daha ├Âncesinde Jetpa olay─▒ var. Kendisine –├že┼čitli meselelerden mesafeli- sayg─▒m─▒z─▒, sevgimizi zedeleyen sponsorluk meselesi. ├×├Âyle a├ž─▒klam─▒┼č Pakize Suda’ya: “├×imdi, benim yapt─▒─č─▒m bir espri var. Asl─▒nda bunun i├žinde biraz ger├žek pay─▒ da var. Solcu bir holding vard─▒ da, biz yok mu dedik yani? Ne yapal─▒m? Ne yaz─▒k ki bu ├╝lkedeki zenginlerin hepsi belli bir tarafa aittir. Asl─▒nda Jetpa’y─▒ biraz yanl─▒┼č de─čerlendiriyorlar. Jetpa’n─▒n i├žerisinde ger├žekten solcu d├╝┼č├╝nen insanlar var... Gidin, ne takunyal─▒ bir insan var, ne de ba┼č├Ârt├╝l├╝ bir insan. Ayr─▒ca o insanlar─▒n ├Âyle d├╝┼č├╝nmesi, ger├žekten demokratik bir platform olu┼čturmaya ├žal─▒┼čan biz sanat├ž─▒lar─▒ neden ilgilendirsin ki?” ─░yi yine ─░dris K├╝├ž├╝k├Âmer’den, “sa─čc─▒ solcudur, solcu sa─čc─▒d─▒r” kuramlar─▒ndan girmemi┼č. Ya da Jetpa’n─▒n k├╝├ž├╝k esnafl─▒, k─▒z─▒n─▒n okul paras─▒n─▒ ortak sermayeye yat─▒ran i┼č├žili reklamlar─▒ndan... Ne diyelim: T├╝rkiye ger├že─či...

Ahmet Kaya’n─▒n iyi aile ├žocu─čuna karanl─▒─č─▒, biraz da bitirimli─činden. Ge├ženlerde bir abimiz diline “┼čerefsiz” kelimesini dolam─▒┼čt─▒. Bug├╝nlerde herkes birbirine “┼čerefsiz” diyormu┼č. Ra─čbet g├Ârmesi normalmi┼č, bir defa a─čz─▒ iyi dolduruyormu┼č. Sonra s─▒k s─▒k “┼čerefsiz” diyenleri, bu laf─▒ en ├žok yak─▒┼čt─▒rd─▒klar─▒n─▒ sayd─▒: Nuri Ergin’den Ahmet Kaya’ya uzanan bir s├╝r├╝ isim. “Bunlar─▒n hepsi ayn─▒ adamlar” dedi... Hakl─▒l─▒k pay─▒ yok de─čildi abimizin, ama insaf pay─▒ da s─▒f─▒ra yak─▒nd─▒...
Unkapan─▒, kurt kapan─▒: Belki bir s├╝r├╝ mafy├Âz ili┼čkisi, “y├╝ksek ├ževreler”den bir s├╝r├╝ dostu da vard─▒ Ahmet Kaya’n─▒n. Ama, Allah bilir, zorunlu, mecbur b─▒rak─▒lan ┼čeylerdi bunlar. “K─▒rm─▒z─▒ u├žlu pazarl─▒klar─▒n, a┼ča─č─▒l─▒k pazarl─▒klar─▒n ad─▒ an─▒lmayacak benle” diyordu ┼čark─▒s─▒nda. Esas─▒na bakarsan─▒z, an─▒lm─▒yor art─▒k. Almanya u├ža─č─▒na bindi─či andan itibaren an─▒lm─▒yor. ─░ki bask─▒ aras─▒nda, do─čru ya da yanl─▒┼č, ama onurlu bir tercih yapt─▒─č─▒ndan, nihayet tercih yapabildi─činden beri an─▒lm─▒yor.

Onu o u├ža─ča kimlerin bindirdi─či de me├žhul, o da bir r├Âportajda bir ┼čeyler ima ediyor, ama s├Âylemiyor kim olduklar─▒n─▒. Ama korkmu┼č u├ža─ča binerken, “ulan bunlar bizi a┼ča─č─▒ atacaklar” diye. Kim bilir kim onlar...
“Trajik bir fig├╝r” diyorlar Ahmet Kaya i├žin. Hakl─▒l─▒k pay─▒ var s├Âylediklerinin, ama nerede duruldu─čuna ba─čl─▒: Kar┼č─▒dan bak─▒l─▒yorsa trajik olan o; onun taraf─▒ndan bak─▒l─▒yorsa, trajik olan ba┼čka birileri, ba┼čka bir ┼čey. “├×erefsizler” derken kastetti─či kimlerse, onlar mesela –b├╝t├╝n T├╝rkiyeliler, b├╝t├╝n “T├╝rk”ler anla┼č─▒ld─▒, ama de─čil elbette. Zaman─▒m─▒z─▒n sahipleri, zaman─▒m─▒z─▒n iktidar kap─▒lar─▒n─▒ tutanlar, “kan emici yarasalar”, tahtlarda oturanlar, o tahttan yay─▒lan d├╝┼č├╝ncelere zihnimizde yer a├žan bizleriz trajik olan. ├×ark─▒ s├Âz├╝ndeki gibi yine: “Ya─čmurlar─▒ biriktir anne / ├ça─č yang─▒n─▒na tutuldum...”

“Malatya Malatya, bulunmaz e┼čin...”
─░kisi de Malatyal─▒: Turgut ├ľzal ve Ahmet Kaya. ─░kisi de tam K├╝rt de─čil galiba. Ve herhalde ikisi de K├╝rt├že bilmiyordu. Mukayeseli bir ara┼čt─▒rman─▒n mevzuu olabilecek bir ikili; abartm─▒┼č olur muyuz bilmiyoruz, ama sanki Ronald Reagan – Bruce Springsteen gibi bir ikili. ─░ki Malatyal─▒n─▒n ayn─▒ d├Âneme rastgelip d├Ânem belirlemesi, d├Ânemce belirlenmesi tesad├╝f herhalde. Ama 24 Ocak’la, 12 Eyl├╝l’le ba┼člayan, bug├╝ne uzayan, bug├╝n h├ól├ó s├╝ren, devam eden, iliklerimize i┼čleyen bir s├╝recin iki anahtar─▒, iki temsili fig├╝r├╝ onlar. Birini sevmeyen do─čal olarak ├Âb├╝r├╝n├╝ sevecek diye bir ┼čey yok. Ama ┼čunu s├Âylemenin de mahsuru yok: ├ľyle ya da b├Âyle, buldozerin kumanda mevkiinde ├ľzal varken, kondunun ├Ân├╝ne dikilip de kar┼č─▒ koyan bir Ahmet Kaya vard─▒... Bir partinin k├╝lliyen kapat─▒l─▒p vekilllerinin hapse t─▒k─▒ld─▒─č─▒ bir memlekette, bir ideolojik iklimde, Ahmet Kaya da pay─▒na d├╝┼čeni b├Âyle ald─▒. DGM karar─▒: 3 y─▒l 9 ay...

Bir soru i┼čaretimiz de burada. Ahmet Kaya’n─▒n PKK konserine ├ž─▒kmas─▒, Apo’yu ├Âzlemesi, bunu dile getirmesi ba┼čka bir mesele, ├žok daha uzun tart─▒┼čmalar─▒n, yaz─▒lar─▒n meselesi. Bizim g├Ârebildi─čimiz tek bir ┼čey var: Bir bask─▒dan y─▒ld─▒, ba┼čka bir bask─▒n─▒n kuca─č─▒na d├╝┼čt├╝. Ama bir tercih yapt─▒, yapmak zorunda kald─▒. Ama o soru i┼čareti: Neden 1993’te de─čil de, 2000’de ├ž─▒kt─▒ o g├Âr├╝nt├╝ler? Daha ├Ânce kimlerin elindeydi de, hemen televizyonlara da─č─▒t─▒ld─▒? O birileri neden daha ├Ânce ├ž─▒karmad─▒lar bunlar─▒ ortaya?

“Hop tirina tirinam, cop tirina tirinam...”
“Amenna”, “Bir Acayip Adam” (Bir cebinde Das Kapital, bir cebinde kenevir tohumu: Suphi), “─░├žimde ├ľlen Biri”, “Ad─▒ Bahtiyar”, “Tut ki Gecedir”, “Dokunma Yanars─▒n”, “Metrisin ├ľn├╝”, “An Gelir”, “Ya┼čamad─▒n Sen”, “Kenar Mahalleli”, “├×afak T├╝rk├╝s├╝”, “Ba┼č─▒m Belada”, “─░├žerden ├ç─▒kan Adam”, “Hani Benim Gen├žli─čim”, “Da─člarda Kar Olsayd─▒m”, Neyleyim”, “Beni Tarihle Yarg─▒la”, “Mahur”, “Veda Havas─▒”... Bir s├╝r├╝ ┼čahane ┼čark─▒n─▒n bestecisi, s├Âz yazar─▒, yorumcusuydu Ahmet Kaya. “├ľzg├╝n”c├╝lerde onun kadar “duyarak” okuyan─▒ ├žok az, hatta yok neredeyse. Onun kadar duyuran─▒ da: Hapishanenin ├Ân├╝nde o─člunu bekleyen bir annenin ┼čark─▒s─▒n─▒ dinleyip duygulanmayan bir Allah─▒n kulu olabilir mi? ├×ark─▒lar─▒ en s─▒radan d├╝zenlemelere bile mahkum olsalar, onun s├Âyleyi┼činde sahici, inand─▒r─▒c─▒, yak─▒c─▒ bir ton oldu hep. ─░lk alb├╝mlerindeki Osman ─░┼čmen i┼či d├╝zenlemeler, yine Osman ─░┼čmen’le, giderek daha ince i┼č├žilikli, daha doygun olmad─▒lar m─▒, ve giderek o eski ┼čark─▒lardaki naiflik daha ├žok ho┼čumuza gitmeye ba┼člamad─▒ m─▒? Telaffuzu, diksiyonu ├Ânemli de─čil; Amerikan hiphop’├žular─▒n─▒n ─░ngilizcesini seviyoruz da, bizim Malatyal─▒n─▒n m─▒ ┼čivesi bat─▒yor?

“Y├╝ksek sanat”tan de─čil, “iyi ┼čark─▒”dan bahsediyorsak, ├žok iyi bir ┼čark─▒yazar─▒yla kar┼č─▒ kar┼č─▒yay─▒z. ├×iirleri ┼čark─▒s─▒n─▒n s├Âz├╝ k─▒labilmesi, ┼čiirde g├╝zel olabilen kimi kelimeleri ┼čark─▒da da e─čretilikten kurtarmas─▒ ayr─▒ maharet. Ne kadar rock oldu─čundan da dem vurabiliriz tabii, ┼čark─▒ bahsinde ne kadar deneysel olabildi─činden, ┼čark─▒da abs├╝rd├╝, espriyi sevi┼činden de (“A─čz─▒ t─▒ka basa dolu past─▒rma / ─░├že d─▒┼ča ba┼ča k─▒├ža kar ya─č─▒yor” mesela, ya da “Gel Hadi Gel” ┼čark─▒s─▒, ya da “Hop tirina tirinam / Cop tirina tirinam”...). Sloganlardan ├žok ┼čark─▒lar─▒n adam─▒ oldu Ahmet Kaya. Hakk─▒n─▒ teslim edelim yeter: M├╝sabaka yapm─▒yoruz, o onu ge├žecek diye bir ┼čey yok, ama iyiye iyi, g├╝zele g├╝zel demek diye bir ┼čey var.

├×imdi Ahmet Kaya Pere-Lachaise’de, sevdi─čimiz ba┼čka insanlar─▒n yan─▒nda. Burada sa─č olmas─▒n─▒ tercih ederdik: Manip├╝latifti, bazen kaypakt─▒, ama bu ├╝lkede konu┼čmas─▒ en laz─▒m gelen insanlardan biriydi. Takdir-i ilahiden birka├ž ay evvel ├ž─▒─čl─▒klarla, hakaretlerle, t├╝k├╝r├╝klerle susturuldu. Kimine g├Âre “dilinin belas─▒n─▒ buldu”. Mesele orada zaten. Dil bu, belas─▒ olur mu? Halbuki provokasyonlar─▒na daha ├žok maruz kalmal─▒yd─▒k, zihnimiz daha ├žok i┼člemeliydi, soru i┼čaretlerinden korkmamal─▒yd─▒k. Tart─▒┼čmal─▒yd─▒k, Y─▒lmaz G├╝ney gibi Ahmet Kaya’y─▒ da, G├╝ney’in sinemas─▒ gibi Kaya’n─▒n m├╝zi─čini de, G├╝ney’in d├Ânemi gibi Kaya’n─▒n d├Ânemini de. Tart─▒┼čmal─▒y─▒z h├ól├ó. Ama her ┼čeyden ├Ânce, Y─▒lmaz G├╝ney’e lumpen deyip k├╝├ž├╝mseyenleri, Ahmet Kaya’y─▒ t├╝k├╝r├╝─če ve cumhuriyet mar┼člar─▒na bo─čanlar─▒, televizyonlar─▒, gazete man┼četlerini, ├╝├ž sat─▒rl─▒k haberleri, k├Â┼čeyaz─▒lar─▒n─▒, haber b├╝ltenlerini, sorgusuz sualsiz “├Âld├╝─č├╝ne niye ├╝z├╝l├╝yorsun ki, vatan haininin biriydi” deyip o rahatl─▒kla gevi┼č getiren vatanda┼č─▒n korkak huzurunu tart─▒┼čmal─▒y─▒z.
papatya
V.I.P
V.I.P

MessagePostÚ le: 02 DÚc 2006 20:45    Sujet du message: RÚpondre en citant

Kemal Sunal. C'est l'artiste engag├ę que je pr├ęf├Ęre.
Poster un nouveau sujet   RÚpondre au sujet    Forums d'A TA TURQUIE Index du Forum » La vie sociale, ├ęconomique & politique en Turquie mais aussi en France Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Aller Ó la page 1, 2, 3, 4  Suivante
Page 1 sur 4

Sauter vers: